1.ÜNİTE

     Doğal sayıların çarpanlarını bulmayı, asal sayılar ve bir doğal sayının asal çarpanlarını bulmayı 6. Sınıfta öğrenmiştik. 8. sınıf çarpanlar ve katlar konusunun ilk kazanımı olan bu konuda ise bunları hatırlayıp, pozitif tam sayıları üslü ifade veya üslü ifadelerin çarpımı şeklinde yazmayı öğreneceğiz.
                          BİR DOĞAL SAYININ ÇARPANLARI
     Her doğal sayı, iki veya ikiden çok doğal sayının çarpımı şeklinde yazılabilir. Bu sayıların her birine o sayının çarpanı adı verilir. Bu çarpanlar aynı zamanda o sayıyı kalansız böldüğü için bir doğal sayının çarpanları aynı zaman da bölenleridir.
ÖRNEK: Ayşe öğretmen öğrencilerinden alanı 60  ve kenar uzunlukları cm cinsinden birer tam sayı olan birer dikdörtgen çizmelerini istiyor. Çevre uzunluğu en az olan dikdörtgeni çizenlere ödül vereceğini söylüyor. Ödülü Fatma kazandığına göre Fatma’nın verdiği cevap nedir?
ÇÖZÜM: Soruyu çözebilmek için öncelikle 60’ ın çarpanları bulmamız gerekir.





1)1.60=60 olan dikdörtgenin çevresi                                          
1+60+60+1 = 122
2)2.30=60 olan dikdörtgenin çevresi
2+30+30+2= 64
3)3.20=60 olan dikdörtgenin çevresi
3+20+20+3= 46
4)4. 15= 60 olan dikdörtgenin çevresi
4+15+15+4= 38
5)5.12= 60 olan dikdörtgenin çevresi
5+12+12+5=34
6)6.10= 60 olan dikdörtgenin çevresi
6+10+10+6=32
Yukarıdaki hesaplamalara göre Fatma’nın seçtiği dikdörtgen 6.10 olan dikdörtgendir.

Bu soruyu çözerken 60 sayısını çarpanlarına ayırdık. Ayrıca bir sayının çarpanları ve bölenlerinin aynı sayılar olduğunu görmüş olduk.

                     ASAL SAYILAR VE ÇARPANLAR
Bildiğimiz üzere çarpanları (bölenleri) sadece 1 ve kendisi olan 1’den büyük sayılara asal sayılar denir. Bir sayının çarpanlarından asal olanlara ise asal çarpanlar denir.
Eratosthenes (Eratostenes) Kalburu
Eratosthenes (Eratostenes) Kalburu belirli bir tamsayıya kadar yer alan asal sayıların bulunması için kullanılan bir yöntemdir. Daha hızlı ve karmaşık olan Atkin kalburunun atası sayılır. Eski Yunan'da Eratosten tarafından geliştirilmiştir.
1’e asal sayı olmadığı için çarpı işareti koyulur. 2’i bir asal sayı olduğu için daire içine alınır, daha sonra 2’nin tüm katlarına çarpı işareti koyulur. 3 de daire içine alınır ve katlarına çarpı işareti koyulur. Ondan büyük olan 5 daire içine alınır ve katlarına da çarpı işareti koyulur. 100’e kadar olan tüm sayılara bu işlemi uygularsanız, 100’e kadar olan asal sayıları bulursunuz. Bulduğunuz asallarla 1000’e kadar olanları, onlarla 1.000.000’a kadar olanları da bulursunuz ve bu sonsuza kadar gider. Bu yönteme Eratosthenes’in Kalburu denir.


                ERATOSTHENES KİMDİR?                  


      Yunanlı astronom, coğrafyacı, matematikçi ve filozof olan Eratosthenes, M.Ö. 284 yılında Kuzey    Afrika'da doğdu. Eratosthenes, felsefe, gramer, kronoloji ve coğrafya gibi çok çeşitli alanlarda çalıştı. Bu çalışmaları sonucunda çok önemli sonuçlar gerçekleştirdi. Fakat, o daha çok matematikçi olarak iki buluşuyla tanınır. Banlardan ilki, asal sayıların bulunmasına yarayan ve kendi adını taşıyan ünlü Eratosthenes Kalburu’dur. İkincisi, orta orantılı problemin çözümü için tasarladığı bir hesap aletidir.


🌈  Eğer Eratosthenes hakkında daha çok bilgi edinmek isterseniz şu videoyu da izleyebilirsiniz; https://www.youtube.com/watch?v=4wPJqs6ESBE

ÖRNEK: 220 ₺ borcu olan Ahmet borcunu taksite bölerek ödeyecektir. Her taksitinde ödeyeceği miktar ise 220’in en büyük asal bölenidir. Buna göre Ahmet borcunu kaç taksitte ödeyecektir?

CEVAP: Öncelikle 220’nin çarpanlarını bulup asal olanlarını alalım.

  2,5,11 asal çarpanlarıdır. Bunlardan en büyüğü ise 11’dir. 220÷11 = 20 olduğu için Ahmet borcunu 20 taksitte ödeyecektir.


Aşağıdaki sayıların aralarında asallık durumunu inceleyelim.  
  •  15 ve 22

15’i çarpanlarına ayıralım: 1,3,5 ve 15
22’yi çarpanlarına ayıralım: 1,2,11 ve 22
Gördüğümüz gibi bu iki sayının tek ortak çarpanı 1’dir.
Yani bu iki sayı aralarında asaldır.

  • 7 ve 21

7’yi çarpanlarına ayıralım: 1 ve 7
21’i çarpanlarına ayıralım: 1,3,7 ve 21
Gördüğümüz gibi bu iki sayının ortak çarpanları 1 ve 7’dir.
1’den farklı bir çarpan olduğu için bu iki sayı aralarında asal değildir.
NOT: Birbirinin katı olan sayılar aralarında asal olamazlar.
  • 11 ve 17

11’i çarpanlarına ayıralım: 1 ve 11
17 sayısını çarpanlarına ayıralım: 1 ve 17
Gördüğümüz gibi bu iki sayının tek ortak çarpanı 1’dir.
Yani bu iki sayı aralarında asaldır.
NOT: İki asal sayı her zaman aralarında asaldır.
Şimdi de ardışık sayı olan 19 ve 20 sayıları aralarında asal mı bakalım.
19 sayısının çarpanları: 1 ve 19
20 sayısının çarpanları: 1,2,4,5,10 ve 20

Gördüğümüz gibi bu iki sayı aralarında asal sayılardır.





     Matematiğin hayatımızın her yerinde olduğunun farkındayız. Peki acaba matematik hangi günlerde çalışacağımızı, bugün içeceğimiz kahvenin bardağının büyüklüğünü belirleyebilir mi?

EBOB (en büyük ortak bölen) ve EKOK (en küçük ortak kat) işlemleri sayesinde hayatımızın birçok alanındaki detayları şekillendiriyoruz. Şimdi EBOB ve EKOK nedir onu inceleyelim.       






                                EBOB-EKOK

EBOB:
Daha önce sayıların çarpanlarını yani bölenlerini bulmayı öğrenmiştik.
Sıfırdan farklı en az iki doğal sayının ortak doğal sayı bölenlerinin en büyük olanına bu sayıların en büyük ortak böleni denir.
En büyük ortak bölen kısaca EBOB biçiminde gösterilir.

ÖRNEK: Elif yerli malı haftası için okula annesiyle birlikte yaptığı meyve sularından götürecektir.
Elif ve annesi 12 litre portakal suyu, 9 litre elma suyu yapmışlardır. Elif bu meyve sularını eşit hacimdeki şişelere koyarak okula götürmek istiyor. Buna göre en az kaç şişe kullanmalıdır?


ÇÖZÜM: Öncelikle sayıların ortak bölenlerini bulmamız için sayıların çarpanlarını ayırmamız gerekir.

Bu sayıların ortak böleni yukarıda gördüğümüz gibi 3 gelmiştir.
O halde Elif meyve sularını 3’er litrelik şişelere koyacaktır. Portakal suyu için gerekli olan şişe sayısını 12:3 işleminden 4 şişe bulur.
Elma suyu için gerekli olan şişe sayısını 9:3 işleminden 3 şişe bulur.
Elif’in toplam kullandığı şişe sayısı 7’dir.



EKOK:
Sıfırdan farklı en az iki doğal sayının ortak katlarının en küçüğüne bu sayıların en küçük ortak katı denir.
Kısaca EKOK biçiminde gösterilir.

ÖRNEK:
Sevil öğretmen sınıfındaki öğrencilere hediye etmek için şeker almıştır. Bu şekerleri her öğrenciye üçer üçer dağıttığında elinde 1 şeker kalmaktadır. Sevil öğretmen elinde şeker kalmasını istemediği için bu sefer şekerleri dörder dörder dağıtmayı denemiştir fakat yine elinde 1 şeker kalmıştır.
Buna göre sınıf mevcudu en az kaçtır?

ÇÖZÜM:
Önce bu iki sayının ortak katlarını görmek için sayıların ayrı ayrı katlarını alalım.
3’ün katları: 3,6,9,12,15,18,21,24,27…
4’ün katları: 4,8,12,16,20,24,28…
Yukarıda gördüğümüz gibi iki sayının en küçük ortak katı 12 gelmiştir.
Fakat Sevil öğretmenin elinde her seferinde 1 şeker daha kalmıştır. Bu nedenle 12’ye 1 ekleyelim.
13 sayısını 3’e ve 4’e böldüğümüzde de kalan 1’dir.
O halde sınıf mevcudu en az 13’tür.

Şimdi de çarpanlar ve katlar konusunu pekiştirmek için aşağıdaki oyunumuzu oynayalım.
KENDOKU OYUNU:
  • Her satırda ve her sütunda 1’den n’e kadar tüm rakamlar yalnız birer kez yer almalıdır. (Örneğin 4×4 boyutunda kendokuda 1’den 4’e kadar rakamlar kullanılabilir.)
  • Farklı renklerdeki çizgilerle belirtilmiş her bölgenin içindeki sayılar, bölgenin köşesindeki işleme tabi tutulduğunda bölgenin köşesindeki sayıyı vermelidir. (Örneğin mor kutucuklara yazılacak rakamlar çarpıldığında sonuç 4’ü vermeli.)
  • Satır ve sütunlarda rakam tekrarı olamaz fakat renkli bölge içinde rakam tekrarı olabilir.
  • Her kendoku bulmacasının yalnızca bir çözümü vardır.

KENDOKU ÇÖZÜM YÖNTEMLERİ:
  • Önce küçük bloklardan başlayın, daha sonra büyük bloklara geçin.
  • Hücrelerin içine gelebilecek sayıları küçük bir şekilde not edin, bu işlem diğer bloklar için size yardımcı olacaktır.
  • Varsa önce tek hücreleri doldurun.
  • En önemlisi tahminlere dayanarak hamle yapmayın. Sadece kesin ve mantıklı hamleler yapın.


SORULAR  


ÇÖZÜM: Başlangıçta bilmeliyiz ki 8 kg domates = 1 kg salça
Ayten teyzenin yaptığı salça 3 kilogramlık şişelere koyulduğunda da 5 kilogramlık şişelere koyulduğunda artan hiç salça olmadan tüm şişeler dolmaktaymış. Demek ki Ayten teyzenin yaptığı salça hem 3’e hem de 5’e tam bölünmelidir.
O zaman 3 ve 5’in EKOK’unu bulmalıyız. Ekok(3,5)=15. Buna göre salçanın kilogramı 15’in katı olmalıdır.
Eğer Ayten teyze 3 kilogramlık şişeleri kullanırsa 10’dan fazla şişeye ihtiyaç duyuyormuş. 15 kg salça olduğunu düşünürsek 5 şişeye ihtiyacımız olacak. 30 kg salça olduğunu düşünürsek ise 10 şişeye ihtiyacımız olacak. Fakat şişe sayımız 10’dan fazla olmalı. Buna göre Ayten teyze en az 45 kg salça yapmış olmalı ki kullandığı şişe sayısı 15 olsun.
Sorumuzda ise kullanılan domates miktarı soruluyor. 8 kg domatesten 1 kg salça yapıldığına ve Ayten teyze 45 kg salça yaptığına göre kullanılan domatesin kilosu 45.8 = 360 kilogramdır.

Çözdüğümüz bu soruyu EKOK kullanarak yaptık. EKOK kullanmamız gereken bir diğer soruyu da hadi siz çözmeye çalışın.

Cevap: A


ÇÖZÜM: Bu ürünleri birbirine karıştırmadan eşit ağırlıkta paylaştırmak için paketlerin ağırlıklarının 60,90 ve 115’in ortak çarpanı(böleni) olması gerekir.
Bu çarpanlar arasındaki en yüksek değeri bulmak için en büyük ortak böleni yani EBOB’u bulmamız gerekir.
O halde beraber 60,90 ve 115’in ortak bölenini bulalım.

EBOB(60,90,115)=5 olduğu için, en fazla 5’er kilogramlık paketler kullanılır.
Nohut için paket sayısı 60:5=12’dir.
Fasulye için paket sayısı 90:5=18’dir.
Bulgur için paket sayısı 115:5=23’dür.
Toplamda 12+18+23 işleminden 53 paket kullanılmalıdır.

Çözdüğümüz bu soruyu EBOB kullanarak yaptık. EBOB kullanmamız gereken bir diğer soruyu da hadi siz çözmeye çalışın.

CEVAP: C







Şeklinde göstermeyi 5.sınıfta görmüştük şimdi gördüklerimizi biraz daha ilerleterek üslü ifadeyle ilgili temel kavramları öğreneceğiz.


PEKİ ÜSLÜ SAYILARI NEDEN ÖĞRENİYORUZ?


Dünyanın güneşe olan uzaklığı, yıldızlar ve gezegenlerin birbirlerine olan uzaklıkları, bir hidrojen atomunun yarıçapı gibi çok büyük veya çok küçük sayıları ifade etmek ve bunlarla işlemler yapmak için üslü sayıları öğreniyoruz.
Bazen üslü ifadeler içeren denklemlerle karşılaşırız. Örneğin zamana bağlı olarak bir bakteri popülasyonunun günde iki katına çıktığını keşfeden bir bilim insanı için kaç saat sonrası bakteri nüfusunu 256 milyon olduğunu bulmak için üslü ifadeli bir denkleme ihtiyaç duyar.
Böyle bir ihtiyaç duyulması halinde denklemlerin ve sayıların üslü ifadeler şeklinde yazılması işlemlerde kolaylıklar sağlar.
   
ÜSLÜ SAYI NEDİR?

a tam sayısını n kere kendisiyle çarpma işlemine üslü sayı denir.




❓Sizler de üslü sayılara örnek yazabilir misiniz❓


Evet, üslü sayıları yazdığınızı görür gibiyiz. O zaman üslü sayıların bilmemiz gereken özelliklerini aşağıdaki arkadaşlarımızdan öğrenelim.     



Bilgi Kutusu 📦
1596-1650 yılları arasında yaşayan Rene Descartes tarihte ilk üslü sayı gösterimini kullanan kişidir. Aslında üslü sayıların ortaya çıkış hikayesi Pisagor’a kadar dayanmaktadır. Kendi adını verdiği teoreminde dik kenarların uzunluklarının karelerinin toplamının hipotenüsün uzunluğunun karesine eşit olduğunu ispatlamıştır.
Daha sonra John Napier bir logaritma cetveli oluşturarak üslü sayıların gösterimini yapmıştır.
BİRAZ DA DİĞER ÖZELLİKLERİNE BAKALIM 👀

Diğer özelliklerimize kendimiz ulaşalım mı?

(-2)3 ve (-2)6 işlemlerini inceleyelim mi?

(-2)3 = (-2).(-2).(-2) = -8

(-2)6 = (-2).(-2).(-2).(-2).(-2).(-2) = 64

Bu işlemlerde ise sayılarımızın üslerine dikkat edersek;
  •       “Negatif sayıların tek kuvvetleri negatif çift kuvvetleri pozitiftir.” genellemesini yaparız.

-34 ve (-3)4 birbirlerine eşit midir? Şimdi eşit olup olmadığını inceleyelim.

-34 = -3.3.3.3 = -81

(-3)4 = (-3).(-3).(-3).(-3) = 81

İşlemlerimizin sonuçlarının eşit olmadığını gördük. Buradan da şu sonuca varıyoruz;

  •  Parantez dışındaki çift kuvvetler tabanı daima pozitif yapar.


Aşağıdaki örnek için sorulan sorularımızı cevaplayalım.

24.27=?

 a.  24 sayısında kaç tane 2 çarpılmaktadır? 
 b.  27 sayısında kaç tane 2 çarpılmaktadır?
 c.  24.27 sayısında kaç tane 2 çarpılmaktadır?

Biraz düşündükten sonra devam edelim.

a.  2.2.2.2 → 4 tane 2 çarpılmaktadır.
b.  2.2.2.2.2.2.2 → 7 tane 2 çarpılmaktadır.
c.  (2.2.2.2) . (2.2.2.2.2.2.2) = 2.2.2.2.2.2.2.2.2.2.2 → 11 tane 2 çarpılmaktadır.
      4 tane           7 tane                   4+7=11 tane

Örnekte de gördüğümüz gibi; 
  • Tabanları aynı olan üslü ifadeleri çarpmak için, üsleri topluyor ve ortak tabana üs olarak yazıyoruz.
Şimdi ise tabanları farklı, üsleri aynı sayıların çarpımını inceleyelim.

53.73=?
a.  5ifadesinde kaç tane 5 çarpılmaktadır?
b.  7ifadesinde kaç tane 7 çarpılmaktadır?
c.   53.73 ifadesinde kaç tane 5 ve 7 çarpılmaktadır?

Şimdi biraz düşünelim   a ve b şıkkını sizler cevaplarsınız beraber c şıkkına bakalım.

 c.  (5.5.5) . (7.7.7) = (5.7).(5.7).(5.7) = (5.7)3
      3 tane    3 tane         3 tane

Buradan da anlıyoruz ki;
  • Üsleri aynı olan üslü ifadeleri çarparken, tabanları çarpıyor ve ortak üssü aynı şekilde yazıyoruz.

Üslü sayılarda, çarpma işleminden sonra bölme işleminin nasıl yapıldığını görelim.
62/32=?
a.       62 ifadesinde kaç tane 6 çarpılmaktadır?
b.      32 ifadesinde kaç tane 3 çarpılmaktadır?

   62/32 = 6.6/3.3 = (6/3).(6/3) = (6/3)2 = 22 = 4

  •  Örnekten de anlaşılıyor ki; üsleri aynı olan üslü ifadeleri bölerken, tabanları bölüyor ve ortak üssü bölüme üs olarak yazıyoruz.
47/43=?
a.       47 ifadesinde kaç tane 4 çarpılmaktadır?
b.      43 ifadesinde kaç tane 4 çarpılmaktadır?

47/43 = (4.4.4.4.4.4.4) / (4.4.4.4) = [4.4.4.4.(4.4.4)] / (4.4.4) = 44

  •           Görüyoruz ki; tabanları aynı olan üslü ifadeleri bölerken, ortak taban bölüme taban olarak ve payın üssü paydanın üssünden çıkarılıp, bölüme üs olarak yazılıyor.
Şimdi ise yukarıdaki arkadaşlarımızın da söylediği “0 hariç bütün sayıların sıfırıncı kuvveti 1’dir.” Kuralına değinelim.

23/23=?

23/23 = (2.2.2) / (2.2.2) =1

Bölme kuralında öğrendiğimiz gibi tabanları aynı olan üslü ifadeleri bölerken, ortak taban bölüme taban olarak ve payın üssü paydanın üssünden çıkarılıp, bölüme üs olarak yazılıyor. Yani;

23-3 = 20 = 1 olur.

Çok yorulduk şimdi üslü sayılarla ilgili olan hikayemizi okuyup dinlenelim.

SATRANCIN HİKAYESİ VE ÜSLÜ SAYILAR

Satrancın kayıtlara göre ilk kez MS. 570 yıllarında Hindistan’da oynandığını biliyoruz. Daha önce Çin’de de bu oyunun oynandığı rivayet ediliyor.
Rivayet olunur ki bunu bulan Brahman rahibi Şah’a bir ders vermek istemiş. ”Sen ne kadar önemli bir insan olursan ol, adamların, vezirlerin, askerlerin olmadan hiçbir işe yaramazsın” demek istemiş.
Şah bu durumdan memnun görünmüş, ”Peki, oyunu ve dersini beğendim. Dile benden ne dilersen” demiş. Rahip bu olay üzerine Şah’ın alması gereken dersi hala almadığını düşünerek ”Bir miktar buğday istiyorum” demiş.
”Sana bulduğum bu oyunun birinci karesi için bir buğday istiyorum. İkinci karesi için iki buğday istiyorum. Üçüncü karesi için dört buğday istiyorum. Böylece her karede, bir önceki karede aldığımın iki misli buğday istiyorum. Sadece bu kadarcık buğday istiyorum” demiş.
Şah, kendisi gibi yüce ve kudretli bir şahtan isteye isteye üç beş tane buğday isteyen bu rahibin, küstahlığa varan alçakgönüllülüğüne sinirlenmiş ve ona bir ders vermek istemiş. ”Hesaplayın. Hak ettiğinden bir tane fazla buğday vermeyin” demiş.
İşte hesap;
Hesaplamaya ilk kareler kolay gitmiş.
1. Kareye bir buğday,
2. Kareye iki buğday,
3. Kareye dört buğday…
Ancak 10. Kareye gelindiğinde 1023 buğday vermeleri gerekiyor. Bu yaklaşık bir avuç buğdaya karşılık gelir; hesabın hep böyle gideceğini, hep rahibe böyle üç beş buğday vereceklerini zannediyorlardı.

1 + 2 + 4 + 8 + 16 + 32 + 64 + 128 + 256 + 512 + 1024 = 2047 buğday tanesi

15. Kare yalnızca 1.5 kilo buğday vereceklerdi.
25. Kareye gelince 1.5 ton olduğunu görmüşler ama fazla heyecanlanmamışlar. Oysa;
31. Kareye gelince, bu işin şakası olmadığını anlamaya başlamışlar. Çünkü vermeleri gereken buğday 31. karede 92 tonmuş.
49. Kareye geldikleri zaman 24 milyon ton buğday vermeleri gerekiyor. Bu ise Türkiye’nin bir yıllık buğday üretiminden daha fazla.
54. Kareye geldiklerinde ise 771 milyon ton buğday vermeleri gerekiyor. Bu da dünyamızın bugünkü ölçülere göre bir buçuk yıllık buğday üretimi.
”Madem başladık hesaplara devam edelim” deyip bitirmişler.
64. kare de tamamlandığında bugünkü ölçülerde dünyanın 1500 yıllık buğday üretimini rahibe vermeleri gerektiği ortaya çıkmış.
Bu hikayenin sonu bilinmiyor. Rahip bir miktar buğdaya razı olup gitti mi, yoksa Şah’tan iyi bir azar mı işitti bilmiyoruz. Satrancın günümüzden yaklaşık 1300 yıl önce bulunduğunu ve eskiden de dünyanın yıllık buğday üretiminin daha az olduğunu göz önüne alırsak rahibe olan borcumuzu hala ödemediğimiz, hala borçlu olduğunuz ortaya çıkar. Allah’tan bu borcun faizi yok!
Bu upuzun ifadelerle anlattığımız sayının matematik dilindeki ifadesiyle anlatımı şöyledir;
1+2+22+23+24+…+263 = 264 – 1 = 18 446 744 073 709 551 615
(on sekiz kentilyon dört yüz kırk altı katrilyon yedi yüz kırk dört trilyon yetmiş üç milyar yedi yüz dokuz milyon beş yüz elli bir bin altı yüz on beş) 


Dinlendiğimize göre özelliklerimizin hepsini toplu bir şekilde görmeye ne dersiniz?



Ondalık Gösterim

Bir ondalık gösterimi basamak değerlerinin toplamı şeklinde yazmaya ondalık ifadeyi çözümleme denir.

ÖRNEK:

126,95 sayısının ondalık gösterimi 10’un tam sayı kuvvetleri kullanılarak;

126,95
=100+20+6+0,9+0,05
=1.100+2.10+6.1+9.(1/10)+5.(1/100)
=102+2.101+6.100+9.10-1+5.10-2

Şeklinde çözeriz.

Bilgi Kutusu 📦

a.10n şeklinde verilen bir sayıyı 10’un farklı tam sayı kuvvetleriyle ifade etmek için değişen n değerlerine göre, kat sayı düzenlenir.

ÖRNEK:

(32,7).107sayısının 105 ve 109 ifadelerini kullanarak yazalım.

(32,7).107= 3270.105

(32,7).107= (0,327).109

ETKİNLİK

 Aşağıda verilen gezegenlerin güneşe olan uzaklıklarının bilimsel gösterimini yazınız.




Bilimsel gösterim
Neptün’ün Güneş’e olan uzaklığı 4495060000 km’dir.
 ..........
Mars’ın Güneş’e olan uzaklığı 227400000 km’dir.
 ...........
Jüpiter’in Güneş’e olan uzaklığı 778000000 km’dir.
 ..........
Merkür’ün Güneş’e olan uzaklığı 57900000 km’dir.
 ..........
Uranüs’ün Güneş’e olan uzaklığı 0,0287246.1011 km’dir.
 ..........
Satürn’ün Güneş’e olan uzaklığı 0,1433.1010 km’dir.
 ..........
Venüs’ün Güneş’ olan uzaklığı 0,00108.1011 km’dir.
 ...........

Yorumlar

Popüler Yayınlar