3. ÜNİTE OLASILIK VE CEBİR
BASİT
OLAYLARIN OLMA OLASILIĞI
Terimler veya
kavramlar: olasılık, çıktı, olay, eş olasılık, imkânsız olay, kesin olay
NELER ÖĞRENECEĞİZ?
Bir
olaya ait olası durumları belirleyeceğiz.
“Daha
fazla”, “eşit”, “daha az” olasılıklı olayları ayırt edip, örnek vereceğiz.
Eşit
şansa sahip olan olaylarda her bir çıktının olasılık değerinin eşit olduğunu ve
bu değerin 1/n olduğunu açıklayacağız.
Kazanım
ifadesindeki n, olası durum sayısını temsil etmektedir.
Eşit şansa sahip
olan ve olmayan olayları ayırt etmeye yönelik çalışmalara yer verilir.
Olasılığın bir
olayın olma şansına (olabilirliğine) ilişkin bir ölçüm olduğu vurgulanır.
Olasılık
değerinin 0 ile 1 arasında (0 ve 1 dâhil) olduğunu inceleyip anlayacağız.
Basit
bir olayın olma olasılığını hesaplayacağız.
Bir olayda
bütün çıktıların oluşturduğu durumlara olası durumlar denir.
Bir olayın
olasının veya olmamasının olasılığına o olayın olasılığı denir.
Olasılık kavramı anlatılırken en çok bahsedilen konular madeni para ve
zar atmadır. Üstte öğrendiğimiz kavramları bu olaylarla ilişkilendirelim.
Burada yazı(Y) ve tura(T) olmak üzere iki sonuç elde edebiliriz ve bu
olayda 2 çıktımız vardır. Üstte yazı veya tura kalmasını istememiz olaydır.
Yazı veya tura gelmesi durumlarına da olası durum deriz .
Peki havaya aynı anda 2 tane madeni para atarsak ne olur? Bu durumda
bütün olası durumları incelemeliyiz.
Aynı anda atıp üste gelen yüzlerin bütün olası durumları görüldüğü
üzere 4 tanedir.
Şimdi de bir zarın olası
durumlarına bakalım. Bir zarın 6 tane yüzü vardır ve sırasıyla 1, 2, 3, 4, 5, 6
rakamları bulunur. Zarımızı attığımızda gelecek sayının olası durumları ise 6
tanedir.
ÖRNEK:
Ceyda bir vazoda bulunan 4 papatya, 6 gülden bir tanesini arkadaşı
Özge’ye verecektir. Ceyda’nın rastgele seçtiği çiçeğin papatya ya da gül olma
olası durumlarını incelersek;
Ceyda’nın papatya verme olasılığı gül verme olasılığından daha
fazladır. Ceyda’nın gül verme olasılığı ise papatya verme olasılığından daha
azdır. Eğer vazodan 2 gülü ayırırsak gül ve papatya verme olasılığı eşittir
diyebiliriz.
SIRA SİZDE
Bir sınıfta
30 kişi vardır ve bunların 18’i kızdır. 23 Nisan gösterisinde şiir okumak için
rasgele bir kişi seçilecektir. Bu kişinin kız veya erkek olma olasılıklarını
inceleyiniz.
HADİ BİRAZ DA OLASILIK HESAPLAYALIM!
Günlük hayatta olasılık
kelimesini aslında bilmeden de kullanırız. Çok istediğimiz bir şeyin olup
olmama ihtimalini düşünürken bile fark etmeden olasılık kullanırız. Örneğin
annemiz haftaya bir gün en sevdiğimiz oyuncağı almaya gidebileceğimizi söylese
biz de düşünmeye başlarız hemen. Bir haftada 7 gün vardır. Bu durumda bütün
olası durumların 7 olduğunu bilebiliriz. Herhangi bir gün olduğu için gitme
ihtimalimizin 7 de bir ihtimal olduğunu biliriz. Aynı şekilde düşünerek de çeşitli
durumlarda olasılık hesabı yapabiliriz.
ÖRNEK: Ali Bey
çocuklarıyla bir oyun oynamaya karar verir ve bir torbanın içine eşit
büyüklükte özdeş 5 mavi, 6 kırmızı, 9 yeşil top koymuştur. Buradan torbaya
bakmadan top çeken çocuklar çektikleri renklere göre farklı ödüller
kazanacaklardır. Ali Bey’in oğlu Mert en
yüksek ödüllü olan mavi toplardan çekmek istemektedir. Sizce Mert’in mavi top
çekme olasılığı nedir?
Öncelikle bütün olası durumları incelersek 5+6+9=20 olduğunu görürüz. 20
olası durum içerisinden 5 mavi gelme olasılığını ise oranlayarak bulabiliriz.
=
şeklinde olduğunu görürüz.
Şimdi siz de diğer olayların gelme
olasılığını inceleyiniz.
Tüm kareler
sayılır, toplam 80 kare vardır ve istenilen renkler tek tek hesaplanır.
Bu durumda;
siyah gelme olasılığı: 27/80
Beyaz
gelme olasılığı:27/80
Kırmızı
gelme olasılığı: 26/80
Örnek: Bir
madeni paranın havaya atılması deneyinde 2 çıktımız vardır. Ya yazı ya da tura
gelecektir. Bu durumunda ;
Yazı gelme
olasılığı ½
Tura gelme olasılığı 1/2 dir.
Bu iki durumun olasılıkları eşit
olduğu için eşit şansa sahip diyebiliriz.
Siz de bir zarda 1, 2, 3, 4, 5, 6 gelme
olasılıklarının eşit olup olmadığına bakınız.
Örnek: Sizce 523 437 sayısının rakamlarını tek tek yazıp bir
torbaya koyarsak 5 ve 3 gelme olasılığı eşit midir?
Burada 6 tane rakam olduğu için çıktımız 6’dır.
5 için bakarsak bir tane olduğundan 1/6 ,
3 için bakarsak iki tane olduğundan 2/6 olarak buluruz. Olasılıkları farklı çıktığından eşit
şansa sahip değillerdir.
·
Menemen yapımında soğan açısından yoğun tartışmalar
yaşanır. İki olası durum vardır. Soğanlı menemen veya soğansız menemen. İkiside eşit şansa sahiptir. Sonuçta soğanı
ya katarsın ya da katmazsın.
Peki siz hangi taraftasınız? J
Heyecanlı dakikalar yaşadığımız anlar vardır.
Mesela sevdiğimiz basket takımı maçın son dakikalarına gelmiş ve bir oyuncumuz
potaya yönelmiş. Topu potaya attı ve durun. Basket olacak mı olmayacak mı
? Derin nefes alıp verişler…Basket olur
mu olmaz mı bilemem ama iki durum da eşit şansa sahip.
Şimdi daha farklı örneklere bakalım ve yeni kavramları
birlikte genellemeye çalışalım.
ÖRNEK:
İçi elma dolu bir sepetten elma çekmemiz kesindir.
ÖRNEK:
T
emmuz ayındaysak, gelecek
ayın ağustos olması kesindir.
Yukarıdaki iki örnekte olduğu gibi mutlaka
gerçekleşeceğini bildiğimiz durumları olasılıkta “kesin olay “olarak adlandırırız.
ÖRNEK:
Bir zarı attığımızda üst yüzüne 6’dan büyük bir
sayı gelmesi imkansızdır.
ÖRNEK:
20 kişilik bir sınıfın tamamı erkek öğrencilerden oluşuyorsa, sınıf başkanının kız olması imkansızdır.
Yukarıdaki
iki örnekte de olduğu gibi kesinlikle gerçekleşmeyen veya gerçekleşmeyecek
durumları olasılıkta ”imkansız
olay” olay olarak
adlandırırız.
Şimdi de kesin olay olarak verdiğimiz
örnekleri imkansız olaya, imkansız olay olarak verdiğimiz örnekleri kesin olaya
dönüştürerek inceleyelim.
·
ÖRNEK(ELMA SEPETİ): İçi elma dolu bir sepetten çilek çekmemiz
imkansızdır.
·
ÖRNEK(AYLAR): Temmuz
ayındaysak, gelecek ayın şubat olması imkansızdır.
· ÖRNEK(ZAR): Bir zarı attığımızda üst yüzüne 7’den küçük bir sayı gelmesi kesindir.
·
ÖRNEK(SINIF BAŞKANI): 20 kişilik bir sınıfın tamamı erkek öğrencilerden oluşuyorsa, sınıf başkanının erkek olması kesindir.
BUNU ÖĞRENELİM
Bir
olayın olma olasılığı = İstenilen olası durumların sayısı
Her
durumda gerçekleşecek olaylara kesin olay denir. Kesin olayların
gerçekleşme olasılığı “1” dir.
Gerçekleşmesi
mümkün olmayan olaylara imkansız olay denir. İmkansız olayların gerçekleşme
olasılığı “0” dır.
Bir
olayın gerçekleşme olasılığı “0” ile “1” (0 ve 1 dahil) arasındadır.
Bir
olayın gerçekleşme ve gerçekleşmeme olasılıklarının toplamı “1” dir.
|
ÖRNEK:
Üzerinde
1’den 6’ya kadar rakamlar bulunan bir zar atıldığında zarın üst yüzüne gelen
sayının;
ÖRNEK:
Yanda açınımı verilen küp, kapalı hale getirilip atıldığında üst yüze pembe gelmeme olasılığını bulalım.
ÖRNEK:
Bir sınıfta
24 öğrenci vardır. Bu sınıftan rastgele seçilen bir öğrencinin erkek olma
olasılığı 2/3 ise bu sınıftaki öğrencilerin sayısını bulalım.
1’den
100’e kadar sayıların yazılı olduğu kağıtların olduğu torbadan seçilen kağıdın
tek sayı olma olasılığı ile asal sayı olma olasılığı eşit midir? Bulalım.
Tüm
sayılarımız 100 tanedir.
1’den
100’ kadar kadar olan asal sayıları incelediğimizde toplamda 25 tanedir.
Tek
sayılarımız ise 50 tanedir.
Asal
sayı olma olasılığı = 25/100 = 1/4
Tek
sayı olma olasılığı = 50/100 = 1/2
İki
durumun olma olasılığı eşit değildir.
ÖRNEK:
Bir vazoda 5 tane gül 7 tane lale
vardır. Bunlardan bir tanesi işaretlenmiştir. Gözü kapalı olarak vazodan
seçilen işaretlenmiş olma olasılığı kaçtır?
Burada
çiçeklerin 5 gül ve 7 lale olarak belirtilmesi sadece şaşıtıcıdır. İstediğimiz
durum çiçeğin işaretli olması ve 1 tane işaretli çiçeğimiz vardır.
Cevap
: 1/12
Duru, Doruk, anne ve
babasından oluşan Yılmaz ailesi, sabah kalkabilmek
için saatlerini 07.00’ a kurmuşlardır. Ama bir sorun var. Uyandıklarında saat çoktan 09.00 olmuştur. Saatin bozulmadığına emin olduklarına göre birisi alarma uyanıp kapatmış olmalı. Bu kişinin Duru olma olasılığı nedir?
BİLGİLENELİM:
Pascal üçgeni ile olasılık hesabı arasında nasıl bir
ilişki vardır?
Pascal'ın olasılıklar kuramı ve Pascal üçgeni birbiri ile
mantıksal anlamda bağlıdır. Kumarbaz bir arkadaşı ile olasılık tartışırken bu üçgenin faydalı olabileceğini düşündü. Bir şans oyununda kullanılan 52 kart için gelecek ihtimaller bu üçgen yardımı ile hesaplanmıştır. Ayrıca bir yazı tura oyununda
paranın birden fazla havaya atılması ile kaç yazının veya kaç turanın geleceği yine bu üçgen yardımı ile hesaplanabilir. Tabii ki
Pascal üçgeninin olasılıkta kullanımı yalnızca bu iki olay ile sınırlı değildir. Pascal bu üçgen ile doğadaki bazı çiçekleri incelemiş ve oluşacak yeni çiçeklerin hangi renklerde
olabileceğini bu üçgen ile hesaplamıştır.
??Sorular
1.
2.
8.
OYUN ZAMANI!!!
HAZİNE AVI OYUNU
SORU:
Yukarıda
verilen şekilde her harfe karşılık gelen bir rakam vardır. Bu rakamları size
verilen sorudaki olası durumları bularak elde edeceksiniz. Daha sonra oyun
karosunda o harfin etrafına bulduğunuz rakam kadar yıldız çizmelisiniz. Bu
yıldızlar bizim hazinemizi oluşturmaktadır. Oyun tamamlandığında kaç adet
yıldızımız olacağını bulalım.
ÇÖZÜM:
CEBİRSEL İFADELER VE ÖZDEŞLİKLER
Neler öğreneceğiz?
- Basit cebirsel ifadeleri anlayıp farklı biçimlerde yazacağız.
- Cebirsel ifadelerin çarpımını yapacağız.
- Özdeşlikleri modellerle açıklayacağız.
- Cebirsel ifadeleri çarpanlara ayıracağız.
HAREZMİ KİMDİR?
Abbasi döneminde yaşamış büyük İslam bilgini olan El
Harezmî, cebir ve algoritmayı keşfeden, sıfır rakamını ilk olarak açıklayan,
insanlık tarihinin en önemli matematikçilerinden birisidir. Bu muazzam deha
sadece matematik ile ilgilenmemiş astronomi ve coğrafya alanlarında yaptığı
çalışmaları da günümüze kadar ulaşmıştır.
Harezmi ‘nin
matematik alanındaki en önemli yapıtları Kitab-ül Muhtasar fi Hesab ül Cebr vel
Mukabele , Kitâbü’l-Muhtasar fi’l Hisâbü’l Hindî ve El-Mesûhat’dır. El Cebr
ve’l Mukabele adlı kitap 600 yıl boyunca Dünya’nın birçok üniversitesinde
cebirin temel kitabı olarak kullanıldı.
Cebir, bu kitaba kadar matematik ve geometriye ait bir
konu olarak görülüyordu. Bu kitabında
bizlerin denklemlerde x’i yalnız bırakmak adına negatif bir terimi eşitliğin
öbür tarafına atarak pozitif hale getirilmesine Harezmi cebri adını verdi.
Gelin birlikte Harezmi ile ilgili aşağıdaki videoyu
izleyelim.
CEBİR DEYİNCE AKLINIZDA NE TÜR ŞEYLER
CANLANIYOR?
Hadi o zaman hep birlikte rakamları ve sembolleri
kullanarak yeni oluşturulan bu yöntemi yani diğer adıyla cebiri inceleyelim.
“ En az bir değişken ve işlem içeren ifadelere cebirsel
ifadeler denir. Cebirsel ifadelerdeki harfler, sayıların yerine
kullanılmıştır ve değişken olarak adlandırılır.”
Hadi hep birlikte Eda’ya yardım edelim. Sizce bu
ifadelerden hangisi cebirsel ifadedir?
Peki, arkadaşlar bu ifade eğer bir cebirsel ifade
belirtiyorsa tanıma göre bu ifadede değişkenlerin olması gerekir. Sizce
değişken kavramı nedir?
Değişken: Değerini bildiğimiz
veya bilmediğimiz herhangi bir sayıyı a,b,c,x,y gibi harflerle gösterebiliriz.
Bu şekilde gösterilen sayılara değişken veya bilinmeyen denir.
O halde Ali'nin cebirsel ifadesindeki değişken nedir?
Değişkeni öğrendik. Şimdi sıra terim, katsayı ve
sabit terimin ne olduğunu öğrenmeye geldi.
“Bir cebirsel ifadede "+" veya
"–" işaretleriyle ayrılan kısımlara terim, her bir terimin sayısal çarpanına
katsayı ve hiçbir değişkene bağlı olmayan terime sabit terim denir. Sabit
terimde cebirsel ifadenin bir katsayısıdır.”
O halde bu tanıma göre aşağıdaki örnekleri yapın.
Değişken
|
Terim
|
Sabit
terim
|
Katsayı
|
|
5x-4
|
||||
3
|
||||
6x-2y+8
|
||||
CEBİRSEL İFADELERDE ÇARPMA İŞLEMİ:
Cebirsel ifadelerde toplama ve çıkarma
işlemlerini yapabiliyoruz. Peki ya çarpma?
Hadi birlikte inceleyelim.
· İki ifadeyi birbiri
ile çarpmak için,
- · Bu ifadeleri parantez içerisine alarak,
çarpım halinde yazar,
- · Çarpmanın dağılma özelliğini kullanarak, parantezleri açabiliriz.
Not: tek terimli negatif bir ifadeyi ikinci çarpan olarak yazmadığımız
sürece, tek terimden oluşan ifadelere parantez içerisine almadan da çarpma
işlemini gerçekleştirebiliriz.
BİRLİKTE İNCELEYELİM!
Bu dikdörtgenin
alanını nasıl buluruz?
Hepimiz biliyoruz ki dikdörtgenin alanı kısa kenar ile
uzun kenarının çarpımı sonucunda bulunur.
Yani bu dikdörtgenin alanı 10x6=60
tır.
Peki, uzun kenarı
‘’x+3’’ ve kısa kenarı ’’ x+2’’ olan bir dikdörtgen verilirse bunun alanını
nasıl buluruz?
Az öncede
bahsettiğimiz üzere dikdörtgenin alanın kısa kenar ve uzun kenarın çarpımı
olarak bulunuyordu.
O halde burada da ‘’x+2’’ ve ‘’x+3’’ ifadelerini çarparak
bu dikdörtgenin alanını buluruz.
Hadi gelin hep birlikte bu çarpma işlemini
yapalım.
- Birinci cebirsel ifadedeki herbir terim ikinci cebirsel ifadedeki her bir terim ile çarpılır.
ÖRNEK:
Serap hanım,
odasının penceresine perde almak için manifaturacıya gitmiştir. Manifaturacıdan
aldığı dikdörtgen şeklindeki perdenin kısa kenar uzunluğu ‘’a’’ metre, uzun
kenar uzunluğu ‘’3a+2’’ metre olduğuna göre bu perdenin alanını veren cebirsel
ifade nedir?
ÇÖZÜM:
ÖRNEK:
(X+1)(X+7)= ?
CEVAP:
ÖRNEK:
(X+1)(X+2)=?
CEVAP:
Kısa kenarı ‘’x+2’’ ve uzun kenarı ‘’x+3’’
olan dikdörtgenin alanını bulurken çarpma işleminin dağılma özelliğini
kullanarak yaparsak sizce nasıl olur?
Çarpma işleminde
dağılma özelliğinin kuralı şu şekildedir;
- ·
İlk parantezin ilk terimini, ikinci
parantezdeki terimlerle tek tek çarparız.
- ·
İlk parantezin ikinci terimini, ikinci
parantezdeki terimlerle tek tek çarparız.
- · Son olarak da bulduğumuz çarpım sonuçlarını tümünü toplarız.
Bu kuralar göz
önünde bulundurulursa (x+3)(x+2) işleminin çarpma işleminde dağılma özelliğini
kullanarak aşağıdaki şekilde yapabiliriz
sonucuna ulaşırız.
sonucuna ulaşırız.
Aşağıdaki örnekleri
bu kurala göre inceleyim;
BİRAZDA EĞLENELİM:
A
|
C
|
C
|
B
|
||
A
|
B
|
||||
C
|
A
|
||||
C
|
A
|
||||
B
|
C
|
||||
B
|
A
|
A
|
C
|
A=2x+1; B=4x+8; C=7x+6
Oyunumuz bir tablo doldurma oyunudur. ABC harflerini birer kez
kullanarak tablo doldurulur. Kenarlarda ipucu olarak verilen harfler, o
taraftan bakıldığında görülmesi gereken harflerdir. Tabloyu ABC harfleri
doldurduktan sonra ABC harflerine karşılık gelen cebirsel ifade ( 5X+30) ifadesi
ile çarpılır ve harfin yerine bu işlemin sonucu gelir. İYİ EĞLENCELER…
ÖZDEŞLİKLER:
Bir eşitliğin özdeşlik olup olmadığını nasıl
anlarız?
Değişken içeren bir eşitlik,
değişkenlerin alabileceği tüm değerler için sağlanıyorsa bu eşitliğe özdeşlik
ismi verilir.
Değişken içeren bir eşitliğin
özdeşlik olup olmadığını anlayabilmek için eşitliğin sol ve sağ tarafındaki
cebirsel ifadelerle ilgili aşağıdaki işlemleri yapabiliriz.
- ·
Parantezleri açar, terimler arasındaki çarpma işlemlerini
yaparız.
- ·
Benzer terimler arasında toplama ve çıkarma
işlemleri yaparak iki ifadenin de en sade halini buluruz.
Bu işlemler sonucu elde ettiğimiz eşitlikte
- ·
Sol ve sağ taraftaki tüm terimler aynıysa bu
eşitlik bir özdeşliktir.
- · Sol ve sağ taraftaki terimler arasında katsayıların farklı olması, bir terimin bir tarafta olup diğer tarafta olması gibi farklılıklar varsa, bu eşitlik bir özdeşlik değildir.
BİRAZDA EĞLENELİM:
Aşağıda verilen tablolarda
eşitliği bozan kareler vardır. Bu kareleri bulup karalayalım.
CEBİRSEL İFADELERDE ÇARPANLARA AYIRMA:
YILDIZLI SORU:
Alanı
+5x+6
olan bir dikdörtgenin kenar uzunlukları nedir?
Bu ifadeyi çarpanlara ayırabilmek için öncelikle yukarıda yaptığımız
gibi modelleyelim.
Şimdi de bu modellerle bir dikdörtgen oluşturalım.
ORTAK
ÇARPAN PARANTEZİNE ALMA:
Bir cebirsel ifadeyi ortak
çarpan parantezine alarak çarpanlara ayırmak istiyorsak cebirsel ifadedeki her
terimde ortak olarak bulunan bir çarpan bulmalıyız. Bu ortak çarpan parantezin
dışına yazılır ve parantezin içine de verilen ifadedeki terimlerin ortak
çarpana bölümleri yazılır.
ÖZDEŞLİKLERDEN
YARARLANARAK ÇARPANLARA AYIRMA:
a)
İki kare farkı
özdeşliği ile çarpanlara ayırma:
Bazı ifadeler Özdeşlik
konusunda öğrendiğimiz iki kare farkı özdeşliği kullanarak çarpanlara
ayrılabilir. Cebirsel ifadedeki iki terim de eğer tam kare ise bu iki terimin
kareköklerinin toplamı ile farkı çarpılır.
a)
Tam kare özdeşlikler
ile çarpanlara ayırma:
Bazı ifadeler Özdeşlik konusunda öğrendiğimiz tam kare özdeşlikleri
kullanarak çarpanlara ayrılabilir. Cebirsel ifadedeki birinci terimin karekökü
ile üçüncü terimin karekökünün çarpımının iki katı ortanca terimi veriyorsa bu
cebirsel ifade bir tam karedir. Çarpanları ise birinci terimin karekökü ile
ikinci terimin karekökünün toplamının karesidir (veya farkının karesidir).
RUTİN OLMAYAN SORULAR
Yorumlar
Yorum Gönder