DOĞRUSAL DENKLEMLER
Gerek cebirsel ifadeleri barındırması gerekse de tablo,
grafik, şema gibi görsel öğeleri barındırmasıyla 8.sınıf konusu olan doğrusal
denklemler, öğrenciler tarafından daha zor anlaşılma ihtimali olan bir konudur.
Konunun ve kazanımların kalıcı olmasını sağlamak için öncelikle bir önceki konu olan eşitlik ve denklem konusunda denklem kavramını iyice anlamış olmalarında emin olmak gerekmektedir.
BİRİNCİ DERECEDEN BİR BİLİNMEYENLİ DENKLEMLER
Bir değişken ve rasyonel cebirsel ifadeler içeren eşitliklere birbilinmeyenli rasyonel denklem denir.
Denklemdeki değişkenin değerini bulma işlemine denklem çözme denir.
Bulunan sayıyı denklemin çözümü, denklemin kökü veya denklemi sağlayan değer şeklinde tanımlayabiliriz.
SORU:
SORU:
KOORDİNAT SİSTEMİ
Yanda oturma planı
verilen sinemadan bilet alan Arif sinemadaki yerini bulmak için biletine
baktığında sadece koltuk numarasının 4 olduğunu görüyor.
Arif’in hangi koltuğa oturması gerektiği
bulunabilir mi?
Arif’in oturacağı koltuğun bulunması için
başka hangi bilgiye ihtiyaç vardır?
Günlük hayatımızda yukarıdaki duruma benzer
şekilde yerini belirlediğimiz başka örnekler verebilir misiniz?
SORU:
A(3, -2) noktasını koordinat sisteminde gösterelim.
Koordinat sisteminde x ekseninde 3, y ekseninde -2 noktasından
eksenlere
dikmeler çizelim. Bu iki dikmenin kesişim noktası A noktasını verir.
İki sayı doğrusunun sıfır noktasında dik kesişmesi ile oluşan sisteme koordinat sistemi denir.
Koordinat sisteminin yatay çizilen eksenine “x ekseni", dikey çizilen eksenine “y ekseni" denir.
Yatay ve dikey eksenlerin kesişim noktasına "başlangıç noktası" veya “orijin" denir.
Koordinat sistemi bir düzlem üzerinde bulunan noktaların tam olarak bulunması için kullanılır.
Bir noktanın yerinin belirlenebilmesi için iki farklı referansa ihtiyaç vardır. Koordinat sisteminde herhangi bir noktanın yerinin bulunması için sayı ikilisi kullanılır. Bu sayı ikilisine sıralı ikililer denir.
Bir sıralı ikili birincisi x eksenindeki, ikincisi y eksenindeki koordinatını gösteren iki sayıdan oluşur. Sıralı ikililerde sıra önemlidir.
İki sayı doğrusunun sıfır noktasında dik kesişmesi ile oluşan sisteme koordinat sistemi denir.
Koordinat sisteminin yatay çizilen eksenine “x ekseni", dikey çizilen eksenine “y ekseni" denir.
Yatay ve dikey eksenlerin kesişim noktasına "başlangıç noktası" veya “orijin" denir.
Koordinat sistemi bir düzlem üzerinde bulunan noktaların tam olarak bulunması için kullanılır.
Bir noktanın yerinin belirlenebilmesi için iki farklı referansa ihtiyaç vardır. Koordinat sisteminde herhangi bir noktanın yerinin bulunması için sayı ikilisi kullanılır. Bu sayı ikilisine sıralı ikililer denir.
Bir sıralı ikili birincisi x eksenindeki, ikincisi y eksenindeki koordinatını gösteren iki sayıdan oluşur. Sıralı ikililerde sıra önemlidir.
BULALIM:
BULALIM:
SORU:
DOĞRUSAL İLİŞKİLER
SORU:
DOĞRUSAL DENKLEMLERİN GRAFİĞİ
SORU:
BİRLİKTE YAPALIM:
DOĞRUSAL
DENKLEMDEN EĞİM BULMA
SORU:
KARTEZYEN KOORDİNAT SİSTEMİNİN TARİHÇESİ
RENÉ DESCARTES
Doğum: 31
Mart 1596, La Haye (şimdi
Descartes), Touraine, Fransa
Ölüm: 11
Şubat 1650, Stockholm, İsveç
Descartes, bir
Fransız matematikçisi, bilim adamı ve filozofudur. Modern felsefenin babası
olarak bilinir. Fransa'nın Touraine bölgesinin La Haye isimli şehrinde
doğmuştur.
Hayatını daha
detaylı olarak incelemek isterseniz aşağıdaki linke tıklayabilirsiniz.
Descartes bilimin
ve özellikle matematiğin tümevarım metodunu felsefeye uygulamaya çalışmıştır.
Meşhur "Cogito, ergo sum", " I think, therefore I am"
"düşünüyorum öyleyse varım" sözü ona aittir. Bu noktadan başlayarak her şeyi sorgulamıştır kendi
varlığını - Yaratıcının varlığını da ve O'na inanma ihtiyacını ifade etmiştir.
Descartes bilime
ve matematiğe önemli katkılarda bulunmuştur. Optikte yansımanın temel kanununu
bulmuştur; geliş açısı gidiş açısına eşittir. Matematiğe olan en büyük katkısı
ise analitik geometri üzerine olmuştur. Cebir'in geometriye uygulanması üzerine
çalışmıştır. Cartesian geometri ifadesini ortaya atmıştır. Eğrileri onları
üreten denklemlere göre sınıflandırmıştır. Alfabenin son harflerini bilinmeyen
çokluklar için, ilk harflerini de bilinen çokluklar için kullanmıştır.
Koordinat sisteminin
tarihine bakacak olursak bu sistemin fikrinin hem Descartes tarafından hem de
Pierre de Fermat tarafından birbirinden bağımsız olarak geliştirildiğini
görürüz. Descartes 1637 yılında çalışmalarını yayınladı. Fermat da 3 boyutlu
olarak çalıştı ancak çalışmalarını yayınlamadı. Bu yüzden Kartezyen Koordinat
Sistemi Descartes tarafından bulundu kabul edilir ve adı da ondan
gelmektedir.
ETKİNLİK(KOORDİNAT SİSTEMİ)
SAKLAMBAÇ

Koordinat sistemine tam sayıları yerleştirin ve ipuçları yardımıyla her bir
bireyin bulunduğu koordinatları yazınız.
Ali( , )
Ayşe( , )
Suzan( , )
İPUÇLARI:
Suzan ve
Göktan ; Ali gözlerini yumup saymaya başlar başlamaz Ali’nin bulunduğu noktadan
doğuya doğru koşmaya başlamışlar. Suzan Göktan:’dan daha hızlı koştuğundan başka hiçbir yöne sapmadan Ali’den
5 birim uzaklıktaki bir ağaç arkasına saklanmış.
Göktan,
Suzan’ın saklandığını gördüğünde Suzan’ın iki birim gerisindeymiş. Orada
saklanacak bir yer bulamayınca kuzeye yönelerek koşmaya başlamış. 4 birim
koştuktan sonra o da kendine saklanacak bir yer bulmayı başarmış.
Yeliz'in saklandığı yer , Göktan’ın saklanma yerinin
Ali’nin bulunduğu noktaya göre simetriğidir.
Ayşe ise
Göktan’ın ilk gittiği uzaklık kadar batıya yönelmiş. Ama saklanacak yer
bulamayınca kuzeye doğru , Suzan’ın doğu yönünde koştuğu uzaklık kadar gitmiş.
Karşısında güzel bir saklanma yeri görünce sayma süresinin bitimine çok az kala
son anda ebelenmekten kurtulmuş.
EŞİTSİZLİKLER
Hız limitinin
80 olması gerektiğini belirten levhayı gördüğümüzde bunun tam olarak 80
kilometre/saat hızla gitmemiz gerektiği anlamına gelmediğini biliriz.
Hızımız 50
kilometre/saat de olabilir 70 kilometre/saatte. Önemli olan hızımızın saatte 80
kilometre/saat ya da daha az olmasıdır.
İşte günlük hayatta buna benzer durumları ifade etmek için eşitlikler yerine
eşitsizlikler kullanılır
EŞİTSİZLİK TANIMI
.
İki büyüklük
arasında karşılaştırma yapılırken dengede olma durumunun eşitlik ile ifade
edildiğini biliyoruz. Eşitsizlik ise dengede olmama durumudur.
Eşitsizlikler bir
niceliğin alabileceği farklı değerleri tanımlamak ya da iki niceliği büyüklük
küçüklük yönünden karşılaştırmak için kullanılan matematiksel ifadelerdir. Bu
karşılaştırmaları yapmak için bazı
semboller kullanılır.
İçinde birinci
dereceden bir bilinmeyenli ifade bulunan eşitsizliklere de birinci
dereceden bir bilinmeyenli eşitsizlikler denir.
SEMBOLLER
<(Küçüktür)
>(Büyüktür)
≤(Küçük veya eşittir)
≥(Büyük veya eşittir)
BİRLİKTE YAPALIM:
Aşağıda verilen
ifadelere karşılık gelen matematik cümlelerini yazalım.
“Çocuk
futbol takımına katılabilmek için 9 yaşından küçük olunmalıdır.”
Çocukların
yaşı Y ile temsil edildiğinde Y < 9 olarak ifade edilir.
“Beşten
büyük sayılar”
Sayılar
X ile temsil edildiğinde X > 5 olarak ifade edilir.
“Şehir
içi hız limiti 50 kilometre/saattir.”
Hız H
ile temsil edildiğinde H ≤ 50 olarak
ifade edilir
“Ali
her gün en az 20, en fazla 50 sayfa kitap okur”
Okuduğu
sayfa sayısı S ile temsil edildiğinde 20 ≤ S ≤ 50 olarak ifade edilir.
SORU:

A) 68 ≤ x ≤ 176 B)68 < x < 176
C)50 < x < 130 D)50 ≤ x ≤ 130
ÇÖZÜM:
En ucuz yiyecekten ve
içecekten tüketilmesi durumunda:
4 x 14 = 56 TL
yiyeceklerin tutarı
1 x 12 = 12 TL
içeceklerin tutarı
56 + 12 = 68 TL
en az ödenebilecek hesap tutarı
En pahalı yiyecekten ve
içecekten tüketilmesi durumunda :
10 x 14 = 140 TL
yiyeceklerin tutarı
3 x 12 = 36 TL
içeceklerin tutarı
140 +36 = 176 TL en fazla ödenebilecek hesap tutarı
Ödenebilecek hesap bu
iki sınır değeri arasında her almalıdır.
Buna uygun eşitsizlik:
68 ≤ x
≤ 176 olarak bulunur.
SIRA SİZDE:
Yukarıdaki
kutu sütlerden 4 adet alan bir müşterinin kaç mL süt alabileceğini gösteren eşitsizlik aşağıdakilerden hangisidir?
A)3980 ≤ X ≤ 4000 B)3980 ≤ X ≤ 4020
Şimdi de eşitsizlikleri sayı doğrusu üzerinde gösterme ile ilgili birazcık pratik yapalım.
https://www.thatquiz.org/tr-o/?-j418-l4-mpnv600-nk-p2to linkine girerek sizler için yapmış olduğumuz alıştırmayı açalım.
Verilen
eşitsizliklere uygun olan okları sayı doğrusu üzerine getirerek yerleştirelim.
BİRLİKTE İNCELEYELİM:


Bu bitki 70 derece üzerinde hayatta kalamadığı için üst sınır 70 olarak belirlenmelidir.Böylece 5x +20 ≤ 70 şeklinde bir eşitsizlik elde etmiş olduk.
Bu
şekilde yazılabilen eşitsizlikler 1. Dereceden 1 bilinmeyenli eşitsizlikler olarak adlandırılır.
Peki, bu eşitsizliği nasıl çözebiliriz?
Tıpkı denklem çözerken yaptığımız gibi değişkeni yalnız bırakacak şekilde değişkene uygulanan işlemleri ters sırada yaparak eşitsizliğin çözümüne ulaşabiliriz.
Bunun için eşitsizliğin her iki tarafında 20 çıkartalım ve ardından her iki tarafı 5 e bölelim.
Eşitsizliğin çözümüne bakarak deney sürelerinin 10 dakika veya daha az olması gerektiğini söyleyebiliriz.
İkinci
deneyde ise başlangıç sıcaklığı 50 derece olacak ve her 1 dakikada sıcaklık 5 derece azaltılacaktır.
Şimdi
de bu eşitsizliği çözelim.
İlk
olarak her iki taraftan 50 çıkartalım ve ardından her iki tarafı -5 e bölelim.
Burada
dikkatli olmamız gerekiyor. Eşitsizlik çözerken eşitsizliğin her iki tarafını
negatif bir sayı ile çarptığımızda ya da böldüğümüzde eşitsizliğin yönünü değiştirmemiz gerekir.
Şimdi
de cebirsel ifade içeren eşitsizliklerdeki işaretin değişimini sayı doğrusu
kullanarak anlamaya çalışalım.
Örnek olarak x küçüktür y eşitsizliğine bakalım.
Eşitsizliğin
her iki tarafını -1 ile çarpalım. Cebirsel ifadelerin -1 ile çarpıldıktan sonra
yeni yerleri sıfıra göre yansımalarıdır. Gördüğümüz gibi –y –x den daha küçük
bir değerdir.
Böylece
eşitsizliği negatif bir sayıyla çarpmanın ya da bölmenin eşitsizlik işaretinin yönünü neden değiştirdiğini daha iyi anlamış olduk.
Şimdi
eşitsizliğin çözümüne devam edelim.
Burada da deneydeki denemelerin 13, 6 dakikadan daha uzun olmaması gerektiği sonucunu
buluruz. Artık bitki bilimcimiz çalışmalarına başlayabilir.
SORU:
ÇÖZÜM:
1000 liralık bir üründe %20 indirim
yapıldığı zaman ürünün %80 ini, %40 indirim yapıldığı zaman ise %60ını öderiz.
En az
ödeyeceğimiz telefon parası 1000 x 60/100 =600 TL
En fazla ödeyeceğimiz telefon parası 3000 x 80/100 =2400 TL
Telefonlar
için ödeyeceğimiz para 600 TL ve 2400 TL arasında olması gerektiğinden cevabımız 1800 olur.
SORU:
ÇÖZÜM:
1.Durum 2A < 13
2.Durum 3A > 10
Düzenleme yaparsak
1.Durum A < 13/2
2.Durum A > 10/3
Böylece A metal cismi
10/3 ile 13/2 arasında kalır.
A metal cisminin ağırlığını veren
eşitsizlik:
3,3 < A < 6,5 ‘dir.
B’nin kütlesi 6,5
olduğunda A’nın kütlesinden ağır olacağı için 3. görseldeki denge durumu
sağlanamaz.
Bu yüzden B’nin kütlesi kesinlikle 6,5 olamaz.
SORU:
ÇÖZÜM:
Toplamda 39 tane kare vardır.
Maviden kullandığımızı varsayarsak 39/3 = 13
13 x 100 = 1300 lira öderiz.
Sarıdan kullandığımızı varsayarsak 39 kare 2 ye tam bölünmediğinden ikişer ikişer gruplayarak son kalan 3 kareyi de maviden
kullandığımızda
18 x 80 + 1 x 100 = 1540
Baktığımız zaman en az 1300 TL, en fazla 1540 TL ödeyeceğiz.
Aradaki fark :
1540 - 1300= 240 olarak bulunur.
Yorumlar
Yorum Gönder