NV VERİ ANALİZİ
Çizgi ve sütün grafiğini daha önce görmüştük. Bir
hatırlayalım bakalım
Toplanan
verilerin yaty ve dikey eksenlerdeki kesişimlerini çizgi yardımıyla birleştirdiğimiz grafik türine çizgi grafiği denir Çizgi grafiğini zamana bağlı değişimleri gözlemleyebilmek için tercih ederiz.
Sutün grafiği: Verileri sutünlarla gösterdiğimiz ,daha çok karşılaştırma yapmak ve veriler arasındaki ilişkiyi göstermek için kullandığımız
grafiklere sutün grafiği denir.
Şimdi bu grafikler üzerine biraz düşünmeye başalayabiliriz.
Salgın hastalık
sebebiyle okullara örgün eğitime ara verilmiştir. Evde eğitime devam eden
öğrenciler zamanlarını kitap okuyarak değerlendirmişlerdir. Ali Ayşe ve Ahmetin
karantina sürecinde okudukları kitap sayfa sayıları aşağıdaki grafikteki gibidir.
Karantina
sürecinde en az sayfayı kim okumuştur ?
(Sutün grafiğine baktığımızda
diğer çubuklardan daha kısa olan Ayşe ye aittir. O halde en az sayfayı Ayşe
okumuştur.)
Mart
ayının kitap birinci kimdir?
(Mart ayında en fazla sayfayı
Ali okuyarak birinci olmuştur)
Mayıs
ayında en az sayfayı kim okumuştur?
(Mayıs ayı verilerine grafikten
baktığımızda Ayşe'nin diğer arkadaşlarına göre daha az okuduğu görmekteyiz)
Ayşenin
okuduğu sayfalara bakarak neler söyleyebiliriz.
(Ayşenin okuduğu sayfa sayısının
zamanla azaldığını grafikten görmekteyiz. Ve bu yüzden zaman geçtikçe daha az
kitap okuduğunu söyleyebiliriz)
Ali kitap
okuma konusunda istikrarlı mı?
(Ali her ay bir önceki aydan
daha fazla kitap okumakta ve buda onun kitap okuma konusunda artan bir
sürekliliğin olduğunun gösterir bizlere)
Yukarıda 3 şehrin 5 günlük sıcaklık değeleri grafikte
gösterilmiştir.
Sıcaklık-zaman
grağine bakarak aşağıdaki sorular üzerine düşünelim.
Pazertesi
günü en sıcak hava hangi şehirde kaydedilmiştir.
(Görünen o ki pazertesi en yüksek sıcaklık Antalya
ilindedir.)
Ispartada
yaşayan bir aile termometre de en sıcak hangi günü ölçmüştür?
( Sarı çizgi Ispartaya ait olup Cuma günü en sıcak derecyi ölçmüştür.)
Burdur ve
Isparta şehirlerinin hava sıcaklığı hangi gün veya günlerde termometrede aynı
değeri ölçmüştür?
( Isparta ili sarı çizgi ile
Burdur da pembe çizgi ile gösterilip ikisininde çakıştığı gün Cuma günüdür ve o
gün aynı sıcaklıtadırlar.)
Grafiğe
göre en çok üşüyen il hangisidir?
( Isparta eğrisinin diğer illere göre daha aşağılarda
gezdiği için Antalya ve Burdura nazaran sıcaklıkta düşüktür.)
Burdur'un
en soğuk günü hangisidir?
( Burdur eğrisinin en düşük olduğu gün perşembe günüdür.)
Bayrağımızı
göğsünde gururla taşıyan Milli takımımız 2015,2016 ve 2017 yıllarında oynadığı maçların sonuçlarını çizgin grafiği ile gösterişmiştir.Milli takımımızın karnesi
birde biz inceleyelim.
Grafiğe
göre milli takımımız en çok hangi yıl maç kazanmıştır?
( Galibiyet eğrisi mavi çizgi ile
gösterilmiş olup en çok maçı 2015 yılında kazanmıştırlar.)
Grafiğe
bakarsak yıllara göre beraberlik sayısı için neler söyleyebiliriz.
( Berabere kaldığımız maç sayısı
2015 ve 2016 yılların da 3 tür.Ve 2017 yılında beraberlik sayısının azalldığını
2 ye düştüğünü görmekteyiz grafikten)
Kaybedilen
maç sayısı en az hangi yıldadır?
(Sarı çizgi kaybettiğimiz maçları
temsil etmektedir. Ve 2015 yılında bu çizgi sıfırın üzerinde durduğu için en az
maç kaybettiğimiz yıldır.)
Milli
takımımız en çok hangi yıl maç oynamıştır?
( Milli takım 2015 yılında 7
galibiyet +3 beraberlik +0 mağlubiyetle toplam 10 maça çıkmıştır.
2016 yılında ise 3 beraberlik +4
mağlubiyet+6galibiyet le toplamda 13 maç oynamıştır.
2017 yılına gelindiğinde Milli
takımın 2 beraberlik+2
mağlubiyet+4galibiyetle toplamda 8 maça çıkmışlardır. Ve en çok 13
maçla 2017 yılında oynamıştırlar.)
Ayşe 1.
Yazılı sınavlarından en yüksek notu hangi dersten almıştır?
( 1. Yazılı sınavlarından sütün
grafiğine baktığımızda en yüksek notu diğer çubuklardan yüksek olanı
seçtiğimizde fen bilgisi dersi olduğunu görürüz.)
Ayşe
matematik dersinde en yüksek notunu hangi sınavda almıştır?
(Matematik dersini pembe çubukla
gösterdiğimiz grafikte en uzun çubuk 2. Yazılıdadır. Bu yüzden en yüksek notunu
2. yazılıdan almıştır.)
Ayşe'nin beden eğitimi dersinden aldığı notlara bakarak ders
başarısı hakkında ne söyleyebiliriz?
(Ayşe beden eğitimi dersinde
arta bir başarı sergilemektedir. Bunu
beden eğitimi dersini simgeleyen sarı çubukların artışından görebiliriz)
2 .
yazılı sınavlarından en düşük notu hangi derstendir?
(2. Yazılı bölüme baktığımızda
beden eğitimi ve matematik çubuklarının aynı uzunlukta olduğunu ve fen bilgisini
simgeleyen çubuktan daha kuşa olduklarını görmekteyiz. Bu yüzden 2.
yazılıda en düşük notlarını matematik ve
beden eğitiminden almıştır.)
VERİLERİ SÜTUN, DAİRE VEYA ÇİZGİ GRAFİĞİNDE GÖSTERME VE BU GÖSTERİMLER
ARASINDA UYGUN DÖNÜŞÜMLERİ YAPMA
DAİRE GRAFİĞİ
Verilerin bir dairenin dilimleri şeklinde gösterilerek
oluşturulan grafiğe daire grafiği denir.
Yanda verilen daire grafiğini inceleyip biraz yorumlayalım,
acaba bize verilen veriler ile nasıl daire grafiği oluşturabiliriz.
Dairenin iç açısından yola çıkılarak oluşturabiliriz
dediğinizi duyar gibiyim.
Hadi birlikte bakalım;
DAİRE GRAFİĞİ OLUŞTURMA
► Daire
grafiği hazırlarken toplam veriler 360° olacak şekilde her bir veri
oranlanır.
► Bu
oranlar her bir verinin gösterileceği daire diliminin merkez açısı olur.
► Daire
dilimlerinin içine veya yakınındaki bir yere değişkenlerin adları yazılır.
ÖRNEK: Bir 24 kişilik bir sınıftaki öğrencilerin en sevdikleri derslere yönelik bir anket yapılıyor. Anket sonucuna göre 6 kişi Matematik, 4 kişi Türkçe, 3 kişi İngilizce, 4 kişi Beden Eğitimi, 2 Kişi Müzik, 2 Kişi Fen Bilimleri, 3 kişi Sosyal Bilgiler dersinin en sevdiği ders olduğunu söylüyor. Bu verileri daire grafiği ile nasıl oluşturabileceğimizi düşünüp sözel olarak ifade edelim.
Toplam verilere göre her bir verinin dairede kaç derecelik
merkez açıya sahip olacağını bulalım.
24 kişi 360 derece ise 1 kişi 360 : 24 = 15
Buna göre:
Müzik ve Fen Bilimlerinin bulunduğu daire diliminin
merkez açısı 30°,
İngilizce ve Sosyal Bilgilerin bulunduğu daire
diliminin merkez açısı 45°,
Türkçe ve Beden Eğitiminin bulunduğu daire diliminin merkez
açısı 60°,
Matematiğin bulunduğu daire diliminin merkez açısı 90°
olacaktır.
Bir daire çizeriz ve açı ölçer yardımıyla daireyi yukarıdaki
açılara göre daire dilimlerine ayırırız ve daire grafiğini çizmiş oluruz.
ÖRNEK ZAMANI
ÖRNEK: Yandaki grafik bir lisenin
üniversiteye yerleştirdiği öğrencilerinin kazandıkları fakültelere aittir.
Buna göre aşağıdaki soruları birlikte cevaplandıralım:
► Tıp
fakültesine ait daire diliminin merkez açısı kaç derecedir?
360°’nin %20’si tıp fakültesine ait olduğu için 360°’nin
%20’si 72°’dir.
► Hukuk
fakültesine yerleşen öğrenci sayısı 9 kişi ise eğitim fakültesine yerleşen kaç
kişi sayısı kaçtır?
Orantı kurarız ve çapraz çarpım yaparız:
Öğrencilerin %15’i 9 kişi ise
Öğrencilerin %25’i x kişidir.
15x = 25 . 9
15x = 225
x = 15
ÖRNEK : 3 kişilik arkadaş
grubunuz olduğunu düşünelim. Gruptan bir arkadaşınız doğum günü olsun Aldığınız
pastayı doğum günü arkadaşınız yarısını sizde pastanın geri kalanını eşit
olacak şekilde paylaşın. .Buna göre yediğiniz pastayı daire grafiğinde
göstermeye çalışın .
Doğum günü çocuğu yarısını yiyeceğine göre daire diliminin
Yarısı ona ait olacaktır.
Diğer yarısını da eşit olarak paylaşacaklarına göre bir kişi
çeyrek (1/4) ve diğer kişide (1/4) oranın da yiyeceklerdir.
Buna göre; doğum günü çocuğu 360 /2 = 180 °
Arkadaşları ise 360/4= 90° olacaktır.
ÇİZGİ GRAFİĞİ
Verilerin yatay ve dikey eksendeki değerleri işaretlenerek
bulunan noktaların birleştirilmesiyle oluşturulan grafiklere çizgi grafikleri
denir. Çizgi grafikleri özellikle bir değişkenin zamana bağlı değişimini
göstermek için uygundur.
Aşağıdaki çizgi grafiği örneklerini inceleyelim.
ÇİZGİ GRAFİĞİ OLUŞTURMA
► Verilerin
ölçütlerinden biri yatay eksene, diğeri dikey eksene yerleştirilir.
► Yatay
eksene genellikle zamanla ilgili olan ölçüt yazılır.
► Veriler
yatay eksenle dikey eksene bakılarak işaretlenir ve daha sonra bu noktalar
birleştirilir.
Şimdi bir örnek inceleyelim;
Daha sonrasında ise hangi zamana hangi veri denk geliyorsa
kesişimini işaretliyoruz. En sonunda ise işaretlerimizi birleştiriyoruz. Ve grafiğimizi
oluştururuz.
ÖRNEK: Beden eğitimi dersinde öğretmen öğrencilerini dışarı çıkararak koşu yaptırmaktadır. Ezgi 20 dakika koşabilmiş ve 50 m koşmuştur.
Ayşenur 15 dakika koşabilmiş 60 m koşmuştur.
Nazlı ise 25 dakika koşabilmiş ve 75 m koşmuştur. Bu
verilere göre defterinize yazarak çizgi grafiğini oluşturunuz.
Sürekli Veri: Sayı
değerlerini belirli bir aralıktaki sürekli devam ederek alabilen veri türüdür.
Kısaca aralıksız devam eden verilere sürekli veri denir.
Kesikli Veri: Sayı
değerlerini belirli bir aralıktaki sürekli alamayan veri türüdür.
Ahmet, Mehmet, Mustafa’nın almış olduğu yazılı ve sözlü
notları aşağıdaki gibi olsun;
Verilere göre çizgi grafiğini
oluşturalım.
SÜTUN GRAFİĞİ
Sütun Grafiği: Yatay ya da düşey olacak
şekilde sütun veya çubuk şeklinde veri gruplarını karşılaştırmak için çizilen
grafiklere sütun grafiği denir.
Sütun grafiği dik
koordinat sisteminde gösterilir. Genellikle kategoriler yatay eksen üzerinde
düzenlenir, dikey eksen boyunca da değerler gösterilir.
PEKİ SÜTUN GRAFİĞİNİ NERELERDE
KULLANILINIR
·
Sütun grafiğinin kullanımına ilişkin
bazı örnekler vermek gerekirse;
·
Öğrencilerin belirli zamanlarda okuduğu
kitap sayılarını göstermek,
·
Yıllara göre ürün miktarını gösterme,
·
Aylara, yıllara vb. göre fabrika üretim
miktarını gösterme,
·
Bir şehirdeki yıllara göre sıcaklık yada
yağış miktarını gösterme,
·
Yıllara göre okuldan mezun olan öğrenci
sayısını gösterme,
·
Bir ülkenin yıllara göre çıkardığı maden
miktarını göstermede kullanılır.
Yukarıda
verdiğimiz örnekten yola çıkarak soru çözümünü bulalım.
Grafiklerin
birbirine dönüşümleri
Daha önce sütun çizgi ve daire grafiklerinin nasıl
çizildiklerini öğrenmiştik. Bize verilerin bir sütun grafiğini daire grafiğine
yada daire grafiğini diğer grafik çeşitlerine dönüştürebiliriz.
A)
TÜM BÜYÜKLERİN BİLİNDİĞİ
DURUM
Daire dilimindeki büyüklükleri gösteren bir dikey eksen ve
bu büyüklüklerin hangi verilere ait olduğunu gösteren bir yatay eksen çizeriz.
Sütun grafiğini oluşturabilmek için uzunluğu parça
büyüklüklerine eşit sütunlar çizeriz. Çizgi grafiğini oluşturabilmek içinse
büyüklükleri gösteren noktaları işaretler ,art arda gelen noktaları doğru
parçalarını birleştiririz.
Bir meyve bahçesinde bulunan farklı meyve ağaçlarının
sayılarını gösteren yukarıdaki daire grafiğini sütun grafiğine dönüştürelim.
Yukarıda verilen grafikte hangi meyve ağacının kaç tane
olduğu verilmiştir. Uygun eksenler seçip, verilen büyüklüklere göre sütun
grafiğine sütunlar çizilir.
A)
AÇILARININ
TÜMÜNÜN VE BÜYÜKLÜKLERİNİN BİR KISMININ BİLİNDİĞİ DURUM
Bilinen
büyüklüklerden birini bu büyüklüğün merkez açısından birine bölerek, bir
derecelik açısının hangi değere karşılık geldiğini buluruz.
Parçanın merkez
açılarının 1 derecelik açıya karşılık geldiği değerle çarparak tüm parçaların
büyüklüklerini hesaplarız.
Bulduğumuz büyüklükleri
çizgi yada sütun grafiğine yerleştiririz.
2019 yılında bir ilde satılan A,B,C,D marka otomobillerin sayıları
yukarıdaki daire grafiğinde gösterilmiştir. 30 adet satıldığı bilinmektedir.
D marka otomobil 60 derecelik
bir dilimde gösterilmiştir. 30 adet araba 60 derece ile gösterildiğine göre bu
grafikte her bir derecelik açı, 30/60=0.5 arabaya denktir.
Grafikte diğer dilimlerin merkez
açılarını 0.5 ile çarparak hangi markadan kaç tane satıldığını bulabiliriz.
A=120*0.5 =60 ARABA
B= 90*0.5=45 ARABA
C=90*0.5=45 ARABA
D=30 ARABA
D)BÜYÜKLÜKLERDEN HİÇ BİRİNİN BİLİNMEDİĞİ
DURUM
Tüm daire 360 derece olduğundan bütünün %1
i 36/10 a denk gelir.
Bir daire diliminin merkez açısını 36/10
bölerek bu dilimin gösterdiği parçanın yüzde kaçı olduğunu bulabiliriz.
Bir sınıftaki öğrencilerin matematik dersinden 5 üzerinden
aldıkları not daire grafiğinde gösterilmiştir.
Bu grafikte yalnız merkez açıları 36*10 a bölerek dilimlerin
yüzdelerini bulabiliriz.
2alanların yüzdesi: 90/(3+6/10) = 25
3alanların yüzdesi : 90/(3+6/10)=25
4 alanların yüzdesi: 72/(3+6/10) = 20
5 alanların yüzdesi : 108/(3+6/10) = 30
Yorumlar
Yorum Gönder