DÖNÜŞÜM GEOMETRİSİ
Dönüşüm Geometrisi
Neler Öğreneceğiz:
• Öteleme kavramı ve uygulamaları
• Yansıma kavramı ve uygulamaları
• Öteleme kavramı ve uygulamaları
• Yansıma kavramı ve uygulamaları
KAZANIMLAR
M.8.3.2.1. Nokta, doğru parçası ve diğer şekillerin öteleme
sonucundaki görüntülerini çizer.
a) Kareli veya noktalı kâğıt, koordinat sistemi
üzerinde çalışmalar yapılır.
b) Dinamik geometri yazılımları ile yapılacak
çalışmalara da yer verilebilir.
c) Ötelemede şekil üzerindeki her bir noktanın aynı
yönde hareket ettiği ve şekil ile görüntüsünün eşolduğu fark ettirilir.
M.8.3.2.2. Nokta, doğru parçası ve diğer şekillerin yansıma sonucu oluşan görüntüsünü oluşturur.
M.8.3.2.2. Nokta, doğru parçası ve diğer şekillerin yansıma sonucu oluşan görüntüsünü oluşturur.
a) Kareli veya noktalı kâğıt, koordinat sistemi
üzerinde çalışmalar yapılır.
b) Dinamik geometri yazılımları ile yapılacak
çalışmalara da yer verilebilir.
c) Yansımada şekil ile görüntüsü üzerinde
birbirlerine karşılık gelen noktaların simetri doğrusuna dik ve aralarındaki
uzaklıkların eşit olduğu bu nedenle şekil ile görüntüsünün eş olduğu fark
ettirilir.
ç) Simetri doğrularının
üzerinde olan şekillerle de çalışmalar yapılır.
M.8.3.2.3. Çokgenlerin öteleme ve yansımalar sonucunda ortaya
çıkan görüntüsünü oluşturur.
a) En çok iki ardışık öteleme veya yansımaya yer
verilir.
b) Desen, motif ve benzeri görsellerde öteleme veya
yansıma dönüşümlerini belirlemeye yönelikçalışmalara yer verilir.
c) Geleneksel
sanatlarımızdan (çini, seramik, dokuma vb.) örnekler de dikkate alınır.
Temel Kavramlar
Yansıma, öteleme, görüntü, simetri doğrusu
Yansıma, öteleme, görüntü, simetri doğrusu
Öteleme
hareketi, bir şeklin sağa, sola, yukarı veya aşağı ilerletilmesidir.
Hayatımızdaki
nesnelerin veya canlıların görüntülerinde değişim olmadan konularının
(yerlerinin) değiştiği bazı durumlar vardır. Örneğin satranç tahtasındaki
taşların hareketi, bir arabanın bulunduğu yerden ileri ve geri gitmesi gibi
durumlar matematikte karşımıza öteleme olarak çıkar. Öteleme konusunda bilim
insanları çığır açacak çalışmalar yapmaktadır. Bunun en güzel örneği
ışınlanmadır. Işınlanma, bir noktada yok olup başka bir noktada yeniden var
olmaktır. Öteleme, nesnelerin veya canlıların görüntülerinin değişmediği fakat
konumlarının değiştiği durumlardır.
Pekiyi, öteleme sonucu ötelediğimiz cismin, noktanın, doğru parçasının şeklinde bir değişme olmadığını hep birlikte görelim. Hadi öğrenelim!
HADİ BİRAZ UYGULAMA!
Şekildeki gibi bir mukavva ele alalım ve üzerine bir adet zar yerleştirelim. Öğrencilerimizden bu zarı yukarı, aşağı, sağa, sola itelemelerini isteyelim.
Ötelenen zarın şeklinde değişiklik olmadığını gördüğümüze göre artık
biraz eğlenebiliriz!
OYUN ZAMANI
Yukarıdaki mukavva bize bir şeyler hatırlatıyor olmalı değil mi? Evet! Öteleme hareketiyle oynayacağımız birçok oyun var. Her adımda bir oyun oynamak üzere bunların birkaçından bahsedelim ve oynayalım:
SATRANÇ
Satrancın, zamanımızdan en az 4000 yıl önce Mısır’da oynandığına dair bulgular piramitlerdeki kabartmalarda bulunmaktadır. Yine Çin’de, Mezopotamya’da ve Anadolu’da oynanmaktaydı. Oyunun bugünkü adını alması, MS 3. – 4. yüzyıllarda Hindistan’da, oyuna ÇATURANGA denmesi ile başlar. Satranç ile ilgili ilk yazılı belgeler Hindistan’dan kalmadır. Daha sonra satranç İran’a, onlardan Araplara, Endülüslüler sayesinde de İspanya üzerinden Avrupa’ya yayılmıştır. Arap ve Avrupa el yazması kitaplardan sonra, İspanyol Lucena’nın ilk basılı satranç kitabında (1497) satrancın o zamanki yeni kuralları açıklandı.
Satrancın bize başka bir oyunu daha anımsattığını düşünebilirsiniz.
Haklısınız! Dama da bir öteleme oyunudur. Bir adım sonra damayı inceleyeceğiz!
ETKİNLİK
Yukarıdaki koordinat sisteminde, A noktasının koordinatlarını yazalım.
Şimdi ise A noktasını 3 birim sağa öteleyelim.
A noktasının yeni koordinatlarını yazalım.
Fark ettiniz değil mi? A noktasının koordinatlarında değişmeyen bir şey var. Evet! A noktasının y-koordinatı değişmedi. Çünkü sağa veya sola giderken yaptığımız öteleme x-ekseni üzerinde yapılıyor!
Şimdi tekrar A noktasını ilk duruma getirelim.
Daha sonra A noktasını 4 birim yukarı öteleyelim.
A noktasının yeni koordinatlarını yazalım.
Evet! Burada da değişmeyen bir şeyler var: x-koordinatı! Yukarı veya aşağı öteleme hareketi y-ekseni üzerinde olduğundan x-koordinatımız değişmedi!
DAMA
Dama, iki kişinin karşı karşıya oynadığı bir masa oyunudur. Genellikle 8×8, 10×10 ya da 12×12'lik dama tahtaları üzerinde oynanır. Satrancın aksine bütün taşlar aynı biçimde hareket eder. Damanın bildiğimiz 2 çeşidi vardır: Türk daması ve Çin daması!
Şimdi ise A noktasını 3 birim sağa öteleyelim.
A noktasının yeni koordinatlarını yazalım.
Fark ettiniz değil mi? A noktasının koordinatlarında değişmeyen bir şey var. Evet! A noktasının y-koordinatı değişmedi. Çünkü sağa veya sola giderken yaptığımız öteleme x-ekseni üzerinde yapılıyor!
Şimdi tekrar A noktasını ilk duruma getirelim.
Daha sonra A noktasını 4 birim yukarı öteleyelim.
A noktasının yeni koordinatlarını yazalım.
Evet! Burada da değişmeyen bir şeyler var: x-koordinatı! Yukarı veya aşağı öteleme hareketi y-ekseni üzerinde olduğundan x-koordinatımız değişmedi!
DAMA
Dama, iki kişinin karşı karşıya oynadığı bir masa oyunudur. Genellikle 8×8, 10×10 ya da 12×12'lik dama tahtaları üzerinde oynanır. Satrancın aksine bütün taşlar aynı biçimde hareket eder. Damanın bildiğimiz 2 çeşidi vardır: Türk daması ve Çin daması!
Çin damasının
oynanışı
Taşlar, ancak üzerlerinde bulundukları koyu karelerde, yani
çapraz olarak ve her hamlede birer kare gidecek şekilde hareket ederler. Yol
üzerinde kendi renklerinden bir taş varsa bu yol, o taş çekilene kadar
kapalıdır. Karşı tarafın bir taşı bulunursa ve arkasındaki kare de boşsa bu
taşın üzerinden atlayıp karşı tarafın taşını tahtadan uzaklaştırabilir. Eğer
taşlardan biri tahtanın karşı tarafına ulaşırsa üzerine bir tane taş daha
konarak bir dama elde edilir. Dama, normal taşların aksine çaprazlar üzerinde
her hamlede birden fazla kare kat ederek hareket edebilir, normal taş gibi
tahtadan uzaklaştırılabilir. İki taraftan kimin bütün taşları tahtadan önce
uzaklaştırılırsa oyunu kaybetmiş olur.
Türk damasının
oynanışı
Oyuna beyazlar başlar, saate siyahlar basar. Taşlar 1 kare ileri, sağa ve sola doğru hareket edebilir. 1. ve 8. yataya ulaşan taşlar üzerine bir taş daha koyarak dama niteliği kazanır. Dama taşı istenilen yönde istenilen kadar kare ilerler (çapraz hariç).
ETKİNLİK
Öncelikle bildiğimiz gibi M ve N noktalarını bize denildiği gibi 10 birim sola öteleyelim. Daha sonra aynı şekli elde etmek için M ve N noktalarını yeni yerlerinde uçtan uca birleştirelim. Neden aynı şekli elde etmek istiyoruz? Çünkü ötelemede şekil değişmez!
Son bir oyun daha tanıyalım: Dokuztaş!
Dokuztaş oyunu 2 kişi ile oynanır. Her oyuncunun dokuzar taşı bulunur. Oyun, çoğunlukla toprak üzerine çubukla veya beton üzerine tebeşirle iç içe üç kare çizilerek oynanır. Oyuna başlarken iki oyuncu sırayla taşları noktalara yerleştirir. Bunun sonrasında taşlar ötelenerek rakibin taşı alınır. Oyunculardan birinin iki taşı kalana kadar oyun devam eder.
Şimdi de öteleme
kavramını geometri yazılımlarımızdan olan GeoGebra ile pekiştirelim;
Yansımada nesnelerin
veya canlıların görüntüleri ve birbirine
olan uzaklıkları eşittir. Örneğin aynada görüntümüzün oluşması, arabamızın
dikiz aynasında ambulans yazısı ters olduğu halde doğru olarak okuyabilmemiz ve
deniz ya da göllerde kendi yansımamızı su üzerinde görmemiz gibi durumlar
yansımadır. Bunların yanı sıra dekorasyon,dokumacılık,
mimari, seramik ve çini gibi alanlarda da yansımadan faydalanılmaktadır.
Birlikte yapalım
Yansımada şekil
ile görüntüsü üzerindeki birbirlerine karşılık gelen noktalar simetri doğrusuna
diktir ve aralarındaki uzaklık birbirine eşittir. Bu nedenle şekil ile
görüntüsü birbirine eştir.
Bir şeklin yansıma
altındaki görüntüsünü bulmak için simetri doğrusuna (simetri ekseni) göre
simetrisini bulmak yeterlidir.
ETKİNLİK: SIRA SİZDE!
Gerekli malzemeler: Kareli kağıt, simetri aynası, kalem
Nasıl yapılır: Kareli kağıda herhangi bir şekil çizilir. Simetri aynası şeklin sağına düz bir şekilde konulur. Simetri aynasının bulunduğu noktada düz bir çizgi çizilir. Daha sonra simetri aynasından bakılarak çizdiğimiz şeklin yansımasını görelim ve çizdiğimiz çizginin sağ tarafına yansıyan görüntüyü çizelim.
ETKİNLİK: SIRA SİZDE!
Gerekli malzemeler: Kareli kağıt, simetri aynası, kalem
Nasıl yapılır: Kareli kağıda herhangi bir şekil çizilir. Simetri aynası şeklin sağına düz bir şekilde konulur. Simetri aynasının bulunduğu noktada düz bir çizgi çizilir. Daha sonra simetri aynasından bakılarak çizdiğimiz şeklin yansımasını görelim ve çizdiğimiz çizginin sağ tarafına yansıyan görüntüyü çizelim.
Birlikte yapalım
Şimdi de
çokgenlerin öteleme ve yansımalar sonucunda ortaya çıkan görüntüsünü
oluşturalım;
Birlikte Yapalım;
Bir şeklin bir
doğru boyunca yansımasından sonra ötelenmesine ya da ötelenmesinden sonra
yansımasına ötelemeli yansıma denir. Ötelemenin yönü ve miktarı aynı olmak
koşuluyla bir şekle önce yansıma sonra öteleme yapılmasıyla, önce öteleme sonra
yansıma yapılması sonucunda oluşan şekil aynı konumdadır.
Birlikte Yapalım;
Sıra Sizde
Yansımaya Günlük Hayatımızdan Güzel Bir Örnek verelim;
MAURITS CORNELIUS
ESCHER
MauritsCornelisEscher veya daha çok kullanılan şekliyle M.C. Escher
1898 yılında Hollanda’da doğdu. 1918 yılına kadar, inşaat mühendisi olan babası
George Escher, annesi Sarah ve dört erkek kardeşiyle birlikte, doğduğu kent
olan Leeuwarden'de yaşadı. Okul hayatı hiçbir zaman iyi olmayan M.C. Escher,
çizimlerini gösterdiği grafik öğretmeni SamuelJessurun de Mesquita’nın da
tavsiyeleriyle grafik üzerine çalışmayı uygun gördü.
Grafik eğitiminden mezun olduktan sonra hayatının her zaman önemli bir
kısmını oluşturacak olan seyahat zevkinin etkisiyle İtalya'ya gitti ve burada birçok çizim yaptı.
Polya’nın makalesinin Escher üzerinde büyük bir etkisi oldu. Escher düzlemin dört izometrisini (elle, mürekkeple) anlatan bütün metni ve Polya’nın düzlemsel döşemeleri simetri gruplarıyla sınıflandırmasını dikkatle not etti. Polya’dan etkilenen Escher, eserlerinde; öteleme, ötelemeli yansıma, simetri, döndürme gibi teknikleri kullandı.
İşte Escher’in eserlerinden bazıları:
Polya’nın makalesinin Escher üzerinde büyük bir etkisi oldu. Escher düzlemin dört izometrisini (elle, mürekkeple) anlatan bütün metni ve Polya’nın düzlemsel döşemeleri simetri gruplarıyla sınıflandırmasını dikkatle not etti. Polya’dan etkilenen Escher, eserlerinde; öteleme, ötelemeli yansıma, simetri, döndürme gibi teknikleri kullandı.
İşte Escher’in eserlerinden bazıları:
GEOMETRİK CİSİMLER
Neler Öğreneceğiz;
* Dik prizmalar
* Dik
prizmaların temel elemanlarını
* Dik
prizmaların açınımını
* Dik
dairesel silindir
* Dik
dairesel silindirin temel özellikleri
* Dik
dairesel silindirin açınımı
Kazanımlar:
M.8.3.4.1 Dik prizmaları tanır, temel elemanlarını belirler,
inşa eder ve açınımını çizer.
a) Somut
modellerle çalışmalara yer verilir.
b) Bilgi ve
iletişim teknolojilerinden yararlanılabilir.
M.8.3.4.2 Dik dairesel silindirin temel elemanlarını
belirler, inşa eder ve açınımını çizer.
a) Somut
modellerle çalışmalara yer verilir.
b) Bilgi ve
iletişim teknolojilerinden yararlanılabilir.
DİK PRİZMALAR:
Tabanları herhangi bir çokgensel bölge, yan
yüzleri dikdörtgensel bölge olan cisimlere dik prizma denir.
Dik prizmalarda tabanları birleştiren yanal ayrıtlar tabanlara diktir.
Prizmalar tabanlarına göre isimlendirilir.
Üçgen prizma, kare prizma, dikdörtgenler prizması, altıgen prizma, beşgen prizma gibi…
Dik Prizmaların Temel Elemanları;
Prizmalar, taban şekillerine göre isimlendirilirler.
Dik Prizmanın Açınımı:
Kare prizma
Üçgen Prizma
PEKİŞTİRMECEE;
Yukarıda
görmüş olduğunuz prizmanın kenar
ölçülerini doğru şekilde tahmin ediniz
ve farklı kombinasyonlar şeklinde yazabilirsiniz.
DİK DAİRESEL SİLİNDİR:
Tabanları daire, yanal yüzü
dikdörtgen olan cisme silindir denir. 2 Tane daire,1 tane
dikdörtgen vardır. Konserve tenekesini örnek olarak verebiliriz.
Dik Dairesel Silindirin Temel
Elemanları;
» Silindirde tabanların merkezini birleştiren doğruya eksen denir.
» Tabanların
karşılıklı
iki noktasını birleştiren ve eksene paralel olan doğrular ise silindirin ana doğrularıdır.
» Dairesel silindirin ekseni tabanlara dik ise dik dairesel silindir, tabanlara dik değilse eğik dairesel silindir olarak adlandırılır.
» Silindirin üst tabanının bir noktasından alt tabanına indirilen dikmeye silindirin yüksekliği denir ve h ile gösterilir.
» Dairesel silindirin ekseni tabanlara dik ise dik dairesel silindir, tabanlara dik değilse eğik dairesel silindir olarak adlandırılır.
» Silindirin üst tabanının bir noktasından alt tabanına indirilen dikmeye silindirin yüksekliği denir ve h ile gösterilir.
Dik Dairesel Silindirin Açınımı:
PEKİŞTİRMECEE;
Yukarıdaki
soruyu okuyup yorumlarınızı yapınız.
ÖRNEK SORULAR:
NELER ÖĞRENECEĞİZ?
-DİK DAİRESEL SİLİNDİRİN YÜZEY ALANI
-DİK DAİRESEL SİLİNDİRİN HACMİ
KAZANIMLAR:
M.8.3.4.3. Dik dairesel silindirin yüzey alanı bağıntısını
oluşturur,ilgili problemleri çözer.
a) Somut modellerle çalışmalara yer verilir.
b)Bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanılır.
M.8.3.4.4. Dik dairesel silindirin hacim bağıntısını
oluşturur,ilgili problemleri çözer.
a)) Somut modellerle çalışmalara yer verilir.
b)Bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanılır.
c)Dik dairesel silindirin hacmini tahmin etmeye yönelik
çalışmalara yer verilir.
d)Dik dairesel silindirin hacim bağıntısını dik prizmanın
hacim bağıntısı ile ilişkilendirmeye yönelik çalışmalara yer verilir.
SİLİNDİR
Silindir bir
dikdörtgenin bir kenarı etrafında dönmesiyle oluşan cisimdir. O halde
dikdörtgenin dönmesiyle oluşan silindirde, dikdörtgenin diğer kenarı silindirin
tabanını oluşturan dairenin çevresidir.
SİLİNDİRİN YÜZEY ALANI
Yüzey alanı
hesaplanırken önce silindirin açılımında neler olduğunu hatırlayalım.
Silindirde yanal alanı oluşturan bir dikdörtgensel bölge ve tabanları oluşturan
2 dairesel bölge vardır.Dikdörtgenin döndürdüğümüz kenarına h, diğer kenarı ise
silindirin tabanını oluşturan dairenin çevresi yani 2.π.r olur. Bu sebeple silindirin yanal alanı 2.π.r.h olur.
Silindirin tabanını oluşturan dairelerin
alanlarının toplamı 2.π.r2 dir.
Yandaki varil bir silindirdir. Ok
işaretiyle gösterilen alan bir dikdörtgenin döndürülmesiyle oluşmuş bir
yüzeydir. Silindirin yanal alanıdır.
Bu şekilde ok
işaretiyle gösterilen alan silindirin taban alanını oluşturan dairesel
bölgelerden biridir. Aynı şekilde karşısında aynı dairesel bölgeden bir tane
daha vardır.
Silindirin
yüzey alanı bu alanların toplamıdır. Yani yanal alan + taban alanlar = 2.π.r.h + 2.π.r2
ÖRNEK:
ÇÖZÜM: Küçük
silindir, büyük silindirin üçte biri olduğundan küçük silindirin yanal alanını
bulmak için büyük silindirin yanal alanı hesaplanıp 3’e bölünür. Küçük silindir
ile büyük silindirin taban alanları aynı olduğundan büyük silindirin taban
alanını bulmak yeterli olacaktır.
TABAN ALANI:
π.r2= 3 x 202 =
1200 Tek tabanının alanı 1200 cm2’dir.
2 taban alan 1200 x 2=2400cm2 olur.
YANAL ALAN:
Büyük silindirin yanal alanı =
2.π.r.h = 2 x 3 x 20 x 45=5400 cm2
Küçük silindirin yanal alanı = 5400\
3=1800 cm2 ‘dir.
Küçük silindirin yüzey alanı = 2400+1800=4200
cm2 olur.
SİLİNDİRİN HACMİ
Dik prizmanın hacmini bulurken de
taban alanını bulup h kadar aynı tabandan olduğunu düşünerek silindirde de aynı
mantık yürütülebilir.
Taban alanını
bularak aynı tabandan h kadar olduğunu düşünürsek silindirin hacmi π.r2.h olur.
ÖRNEK:
ÇÖZÜM:
Silindir şeklindeki bardağın hacmi = 3 x 25 x 10= 750
Suyun hacmi
aynı olacağından 750=3 x 100 x h ise
h=2,5 olur.
ÖRNEK:
ÇÖZÜM:
Silindirin
tabanını oluşturan dairesel bölgenin çapı en fazla 30 cm yarıçapı en fazla 15
cm olur. Yükseklik ise 100 cm ‘dir.
Bu durumda
silindirin hacmi 3x 152 x 100 = 67500 cm3 ‘tür.
DİK PİRAMİTLER
Neler Öğreneceğiz:
·
Dik
piramiti
·
Piramidin
temel elemanlarını
·
Piramidin
açınımını
·
Piramidin
nasıl inşa edileceği
Kazanımlar:
M.8.3.4.5.
Dik piramidi tanır, temel elemanlarını belirler, inşa eder ve açınımını çizer.
a) Somut
modellerle çalışmalara yer verilir.
b) Bilgi ve iletişim teknolojilerinden
yararlanılabilir.
c) Alan ve hacim problemlerine girilmez.
DİK PİRAMİT:
Tanım: Tabanı bir çokken olan ve yan
yüzeyleri bir noktada birleşen üçgenlerden oluşan cisimlere piramit denir.
ETKİNLİK: Etrafınızda
veya dünya üzerinde piramite benzeyen eşyalara örnekler
veriniz!
ààà(evlerin çatıları , karton yumurta kapları, kamp
çadırı)
Piramidin Elemanları:
·
Diğer
bir çok geometrik cisimde olduğu gibi piramidin alt yüzünde bulunan çokgen
piramidin tabanı
Tabana
bağlı üçgensel bölgeler piramidin yan yüzleri
Ayrıtların kesişim noktaları, piramidin köşeleri
Tabanın
karşısında yer alan köşe ise piramidin tepe noktasıdır.
Tepe
noktasından tabana inen dikme ise piramidin yüksekliğidir.
*** Tabanların aldığı şekiller piramitlere isimlerini verir.
Piramidin
tepe noktasını taban merkezine birleştiren doğru parçasının tabana dik olduğu
piramitlere dik piramit ,
dik olmadığı piramitlere ise eğik piramit denir.
ETKİNLİK: Aşağıdaki şekilde piramidin bütün elemanlarını
göstererek yazınız.
PİRAMİDİN AÇINIMI
Pirizmalarda
ve silindirde öğrendiğimiz gibi piramidin birbirine denk gelen ayrıtlarını
düşünerek piramitlerin açınımlarını çizebilir, açınımı verilen piramidin kapalı
hâlini oluşturabiliriz.
Piramidin
tepe noktasından tutup , yan yüzeyi taban ayrıtından menteşeli bir şekilde
düşünerek tabanın düzlemine yatırırsak ve bunu bütün yan yüzeyler için
uygularsak açınımı elde etmiş oluruz.
Örnekler:
ETKİNLİK: Aşağıda verilen linkteki piramit açınımlarını
inceleyiniz.
PEKİŞTİRİCİ ÖRNEKLER:
DİK KONİ
Neler Öğreneceğiz:
·
Dik
koniyi
·
Koninin
temel elemanlarını
·
Koninin
açınımını
·
Koninin
nasıl inşa edileceği
Kazanımlar:
M.8.3.4.6. Dik koniyi tanır, temel elemanlarını belirler,
inşa eder ve açınımını çizer.
a) Somut modellerle çalışmalara yer verilir.
b) Bilgi ve iletişim teknolojilerinden yararlanılabilir.
c) Alan ve hacim problemlerine girilmez.
DİK KONİ:
Tanım:
Bir dairenin çevresini oluşturan noktaların ,
dairenin merkezinden geçen dikme üzerindeki bir noktayla birleştirilmesi sonucu
oluşan geometrik cisme Dik Dairesel Koni denir.
ETKİNLİK:
* Bu cisim sizce günlük hayatınızda
karşılaşabileceğiniz hangi şekillere benziyor.
(parti şapkası, dondurma külahı, cami minaresi)
DİK KONİNİN ELEMANLARI:
·
Silindirde
olduğu gibi cismin yere oturabilen yüzü cismin tabanıdır.
Eskiden
silindirin üst tabanının merkezi olan nokta koninin tepe noktasıdır.
Tepe
noktasıyla taban merkezini birleştiren doğru, dik koninin yüksekliği ve
eksenidir.
Tepe noktası
ile dairesel tabanı birleştiren yüzey ise dik dairesl koninin yan yüzeyidir.
àààDik konide eksen ile taban birbirine diktir.
Dolayısıyla dairenin yarı çapıda eksene diktir ve bir dik üçgen görülür.
Burada yan yüzey uzunluğuna l dersek ; l^2=h^2+r^2 ile bulunur.
DİK DAİRESEL KONİNİN AÇINIMI:
ETKİNLİK:Dik dairesel koniyi açtığımızda
nasıl bir görüntü oluşur. Zihninizde canlandırınız defterinize çiziniz.
·
Önce
koninin yan yüzeyini açalım (Açtığımızda uzunluğu l olan doğruların birleşmesiyle oluşan şekli
görüyoruz , yani yarı çapı l olan bir daire dilimidir.)
Tabanı ise daha önceden
söylediğimiz gibi dairedir.
àdaire diliminin yay uzunluğu tabanı
çevrelediğinden dairenin çevresi yay uzunluğuna eşittir.
ETKİNLİK: Aşağıda verilen linkteki koni açınımlarını
inceleyiniz.
PEKİŞTİRİCİ ÖRNEKLER:
KAYNAKÇALAR
8)matematikproblemi.com
9)silindir.hesabet.com
10)morpakampüs.com
Yorumlar
Yorum Gönder